Personal advice from HuGo
Auteur: Hannah Fransen
Auteur: Hannah Fransen
Een initiatief dat op verantwoorde manier via een versneld leertraject extra hulpkrachten voorbereidt op werken in de zorg. Get Hooked mocht via verschillende disciplines haar creatieve bijdrage leveren aan dit maatschappelijke project. Dit keer vertellen we over HuGo, de online opleidingsassistent van De Nationale Zorgklas.
Van begin af aan was al duidelijk dat dit toffe initiatief veel bekijks zou hebben en De Nationale Zorgklas met veel verschillende soorten groepen stakeholders te maken zou krijgen. Zo kunnen bijvoorbeeld oud-zorgmedewerkers zich weer inzetbaar maken door het volgen van een spoedcursus, of kan thuiszittend personeel van werkgevers zich omscholen tot tijdelijke zorgkracht.
Om deelname aan De Nationale Zorgklas mogelijk te maken is het belangrijk al deze groepen in de juiste banen te leiden. Hiervoor hadden we persoonlijke informatie nodig, want alleen zo kan iedereen aan zijn of haar persoonlijke leertraject beginnen. De vragen die gesteld worden aan nieuwe deelnemers zijn onder andere: Wie ben je? Heb je een professionele zorgachtergrond? Zo ja, welk zorgniveau? En, als je al actief bent in de zorg: beschik je over de juiste kennis omtrent het coronavirus? Als je al deze vragen los zou moeten implementeren op de website zou je ontzettend veel subpagina’s moeten bouwen. Dit zou echter de gebruiksvriendelijkheid van het platform afdoen. Een andere oplossing zou een enquêteformulier zijn, dan zouden we het aantal pagina’s terug schalen. Maar ook het implementeren van een enquêteformulier zou afdoen aan een persoonlijke, efficiënte en gebruiksvriendelijke ervaring. Hoe dan?
Ontmoet HuGo, de online opleidingsassistent van De Nationale Zorgklas. Hugo is een slimme chatbot die aan de hand van een tal tactisch geformuleerde vragen een persoonlijk leertraject voor elke deelnemer uiteen kan zetten. Doordat Hugo samen met de deelnemer op een interactieve manier, in de vorm van een natuurlijk gesprek de juiste informatie verzamelt kan er binnen no-time een persoonlijk leertraject worden vastgesteld. Op deze manier kunnen honderden deelnemers snel beginnen met het leertraject en waarborgt De Nationale Zorgklas haar belofte deelnemers op korte termijn bij te scholen en inzetbaar te maken voor de zorg. HuGo is dan ook letterlijk hét antwoord om de eerder geschetste problemen, zoals de hoeveelheid aan webpagina’s en de eenzijdigheid van een enquêteformulier, te verhelpen.
Een ander aspect waar misschien niet meteen aan gedacht wordt maar dat zeker van waarde is, is het feit dat HuGo bijdraagt aan de onlinegebruikerservaring. Zo wijst onderzoek uit dat onze onlineactiviteit met de laatste jaren, en al helemaal door thuisquarantaine, flink is toegenomen. We verwachten dan ook steeds meer van onze online-omgeving. Hierbij spelen online interactie, gebruiksgemak en persoonlijke benadering een grote rol. Door de online-ervaring van klanten te optimaliseren en van een persoonlijke laag te voorzien, zoals Get Hooked met HuGo heeft gedaan, zorg je ervoor dat klanten positieve associaties leggen met jouw merk. Het is dan ook belangrijk uit te vinden welke vorm van onlinecommunicatie het beste bij jouw doelgroep en klanten past.
Dankzij HuGo weten de honderden bezoekers van De Nationale Zorgklas binnen no-time waar ze aan toe zijn. Niet alleen worden dankzij de chatbot verschillende doelgroepen op het juiste leertraject aangewezen. Ook de manier waarop HuGo is vormgegeven speelt in op de huidige trend waar merken zich steeds vaker richten op een persoonlijke online-ervaring voor klanten. Op deze wijze weten deelnemers op een gave en snelle manier waar ze aan toe zijn en kan De Nationale Zorgklas hen in korte tijd klaarstomen voor het werk in de zorg. Twee vliegen in een klap: impact op maatschappelijk én creatief vlak!