Challenge
Hoe overtuig je forenzen, die dag in dag uit dezelfde route op dezelfde manier rijden, om hun gedrag te veranderen? Het antwoord: met een merk én product dat bestuurders bewust maakt van de situatie om hen heen én hen beloont voor aanpassingen in rijgedrag.
Journey
Samen met een consortium van bedrijven ontwikkelden we ZOOF binnen een tweetal projecten van de Provincie Noord-Brabant: Brabant InCar III en Spookfiles A58. Jouw hulpje voor onderweg, jouw hulpje om slimmer te rijden. "ZOOF" was daarbij letterlijk onze belofte aan de bestuurder - want door het opvolgen van de adviezen draag je bij aan een beter doorstromend en veiliger verkeer. Met ZOOF rijd je sneller door, omdat de app op basis van actuele verkeersdata en voorspellende algoritmen verder kan kijken dan jij door de voorruit. Met behulp van een wervingscampagne via mailings, social media, promoties op drukbezochte locaties langs de wegen en flink wat media-aandacht uit binnen- en buitenland wisten we de nodige gebruikers te werven voor onze pilots op de A67 en A58.
Impact
Meer dan 3.200 bestuurders op de A67 en A58 hebben tussen 2014 en 2017 in verschillende fasen kennis mogen maken met ZOOF, waarbij gedurende de piek van de werving tijdens de spits op een traject van 20 kilometer zelfs bijna 300 bestuurders tegelijk met ZOOF reden. Deze bestuurders konden hun beloningen inwisselen bij franchises van Shell, Holland Casino, Praxis en meer! Daarnaast heeft het vernieuwende concept van ZOOF flink wat media-aandacht gekregen: van uitzendingen en artikelen bij de NOS, NRC, Omroep Brabant en het Brabants Dagblad tot en met een documentaire op de Vlaamse zender CANVAS en interesse van de Zuid-Koreaanse televisie.