Challenge
Autobedrijf Knoop uit Maarsen, erkend Mazda dealer, heeft met omgeving Utrecht, Vleuten, Woerden en De Meern een schitterend rayon. Ook het aanbod van de hedendaagse Mazda collectie laat niets aan de wensen over. Van de compacte en luxe Mazda2 tot aan de krachtige cross-over Mazda CX-5, Mazda heeft het allemaal. Echter is dit niet uniek gezien concurrerende automerken een vergelijkbaar spectrum autotypes aanbieden. De bestaande klanten van Mazda-dealer Knoop weten de weg naar het vertrouwde autobedrijf doorgaans goed terug te vinden, maar hoe brengen we deze Mazda modellen onder de aandacht bij de nog grotere groep mensen die in die oriënterende fase zitten van de aanschaf van een nieuwe auto? En als vervolgstap, hoe brengen we deze groep naar ‘de beste Mazda dealer van de regio?!’. Daar zit een challenge met impact achter!
Journey
Onze reis en zoektocht naar antwoord op deze vragen is begonnen door samen met autobedrijf Knoop te kijken naar het koopgedrag van de consument. Logischerwijs begint dit bij vooronderzoek alvorens men de aankoop van een auto overweegt. Een van de eisen was dan ook om al in beeld te komen tijdens deze oriëntatiefase, je wilt immers deze potentiele klanten verleiden tot aankoop. Zogezegd zo gedaan, want met deze vereiste en passie Mazda modellen aan de man (en vrouw natuurlijk) te brengen zijn “De Mazda Madness weken” in het leven geroepen. Een allesomvattend marketingplan dat spreekt voor ‘krankzinnig’ hoge kortingen. Denk hierbij aan aantrekkelijke aanbiedingen, en voordeel tot wel €5.000. Dit alles binnen een exclusief tijdsbestek van enkele weken om de potentiele klant te overtuigen maar vooral te sturen in het nemen van een beslissing.
Impact
Uiteindelijk is dit marketingconcept vertaald in een slagvaardige (online) advertentiecampagne gericht op verschillende doelgroepen. Zo wisten we potentiele klanten, middels sprekende display- en zoekwoordadvertenties te bereiken. Dit gebeurde vanaf moment van oriëntatie – waar er nog geen concrete merkvoorkeur is – maar bleek ook effectief in de latere stappen van het koopproces. Dit omdat er rekening werd gehouden met de specifieke Mazda modellen in combinatie met de verschillende doelgroepen. Door het geografische bereik te beperken tot het rayon van autobedrijf Knoop, wisten we te garanderen dat de advertenties onder de aandacht kwamen bij de juiste mensen. Een strategie die ook werd toegepast in de verschillende advertenties op social media zoals Facebook en Instagram. Door de Mazda Madness’ aanbiedingen te koppelen aan unieke Mazda modellen, optimaliseerden we de relevantie van deze advertenties. Zo kwamen de Mazda Madness weken met de juiste uiting bij de juiste doelgroep onder de aandacht wat resulteerde in duidelijke voorkeur richting de dealer en de specifieke Mazda modellen. Challenge completed!