Do you even TikTok?!
Auteur: Hannah Fransen
Auteur: Hannah Fransen
This is not a drill, this is not a drill! What’s up met TikTok: Het snelst groeiende platform van 2019 én, volgens de voorspellingen, 2020? De cijfers liegen er niet om, het relatief nieuwe platform genaamd TikTok (2017) streeft nu al de grote namen zoals Instagram en Facebook voorbij. Zo wordt TikTok in de Verenigde Staten acht keer per dag geopend door 27 miljoen gebruikers en zitten gebruikers gemiddeld een uur per dag op het jonge toch populaire platform. Interessant dus om te kijken waar het bij deze app allemaal om draait. Deze keer hebben we bij Get Hooked een beginner's guide to TikTok voor jullie.
Het nieuwe platform TikTok is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven van generatie Z’, millenials en zelfs ‘ok boomers’. De app komt oorspronkelijk uit China, ironisch genoeg, waar deze op de markt werd gebracht onder de noemer ‘Musical.ly’. Tieners konden op dit platform dansjes van zichzelf delen op populaire muzieknummers. Inmiddels is het platform uitgegroeid tot een “toonaangevende bestemming voor korte mobiele video’s” waar dagelijks miljoenen gebruikers video’s plaatsen over de meest uiteenlopende onderwerpen. De missie van TikTok is om de “fantasie, kennis en belangrijke momenten van de wereld te bekrachtigen en te delen. Zo is het platform een thuis voor creatieve expressie via video's die voor een oprechte, inspirerende en vreugdevolle ervaring zorgen” aldus de makers van TikTok zelf. De groei in populariteit van de applicatie en de manieren waarop TikTok gebruikt wordt maakt het een interessante case om naar te kijken. En dan met name op welke manieren TikTok ingezet kan worden en of het de hype waard is.
Of je nou danst op de meest populaire liedjes, je cosplay skills wilt laten zien of graag een before en after make-over van jezelf wilt delen; TikTok bares it all. Maar ook minder gebruikelijke onderwerpen zoals mentale gezondheid, hekserij en frequent gelovers van ‘The law of Attraction’ hebben hun weg naar het platform gevonden. TikTok is dus een platform dat iedere doelgroep en elk individu weet aan te trekken door haar variëteit aan onderwerpen. Zo zie je zelfs psychologen accounts aanmaken om gebruikers van gratis gezondheidsadvies voorzien; iets wat in Amerika normaliter geen gegeven is. De keerzijde van deze vrijheid op het platform is dan ook meteen zichtbaar. Zo heeft TikTok veel negatieve aandacht ontvangen door onder andere de opmars van eetstoornis patiënten die onderling tips delen of elkaar opjutten om nog een stap verder te gaan in hun verslavingsgedrag. Waar er dus veel positieve kanten zijn van de applicatie, en gebruikers bijvoorbeeld direct (en gratis!) vragen kunnen stellen aan artsen, psychologen of docenten, is het aan te raden mee te kijken bij jongere kinderen of iets van ouderlijk toezicht in te stellen.
TikTok is van alle markten thuis. Dit kan voordelig zijn voor merken en marketeers. Nu lijkt een 15 seconden durende video ietwat aan de korte kant voor het aanprijzen van jouw product of merk (waar het gemiddelde reclamespotje 30 seconden duurt), maar TikTok marketing brengt meer voordelen met zich mee dan je zou denken.
Allereerst leven we in een samenleving waar de gemiddelde consument een doorgewinterde expert is in het kijken van traditionele reclamespotjes op tv en tegenwoordig, YouTube. Door de hoeveelheid aan informatie, en het hoge tempo van deze informatietoevoer is de gemiddelde aandachtspan van consumenten flink gezakt. Dit maakt de korte video’s op TikTok een ideale oplossing. Daarnaast wordt er met TikTok ingespeeld op een steeds vaker terugkerende trend in het medialandschap: de behoefte aan ‘realiteit’ oftewel rauwe beelden. Denk aan onbewerkte modellen en bloopers tijdens het filmen. Als je kijkt naar populaire video’s op TikTok speel de kracht van deze kwetsbaarheid een prominente rol. Dit kunnen merken en marketeers in hun voordeel gebruiken wanneer er behoefte is om de kwetsbare kant van een merk te belichten. En tot slot, als je als merk er toch voor kiest trouw te blijven aan the good old reclamespotjes, kun je alsnog bij TikTok terecht. Want ook hier biedt TikTok de mogelijkheid te adverteren met in-feed videoadvertenties. Op deze manier hoef je als merk dus geen account te vullen met content maar kun je wel een (steeds) groter publiek bereiken. Wil je je wel wagen aan het creëren van creatieve content op TikTok? Dan hebben we bij Get Hooked tal van ideeën die hierbij kunnen helpen. Een misschien voor de hand liggende optie is de ‘hashtag challenge’. Het doel van een hashtag challenge is om als merk een ‘uitdaging’ of wedstrijd te verzinnen die TikTok gebruikers kunnen aangaan. Deze challenge is verbonden aan een hashtag die te maken heeft met jouw merk. Zo komen gebruikers onbewust in aanraking met het merk, verspreiden zij merkgerelateerde content én dagen zij op hun beurt weer andere TikTok-gebruikers uit jouw merkchallenge te voltooien: Mond-op-mondreclame. Easy does it.
Bekende én onbekende Tiktok'ers die de 'flip the switch' challenge doen
Niks nieuws, en zeker een term die net zo vaak voorbijkomt als het coronavirus: Influencers. Toch is het interessant om te kijken wat deze groep – die jaarlijks zo’n 7,5 miljard binnenharkt door hypergestileerde foto’s van afslankthee aan te bieden – doen met een platform zoals TikTok. Want ook de wereld van influencers is aan verandering onderhevig. Een positieve verandering waar we nog altijd groei blijven zien in deze markt en dus zeker een nog steeds interessante groep voor merken en marketeers. De verschuiving die we momenteel in het influencer-landschap zien, is dat merken steeds vaker de voorkeur geven aan micro-influencers (influencers met minder naamsbekendheid bijvoorbeeld). De reden dat merken steeds vaker voor micro-influencers kiezen is omdat hier een goedkoper prijskaartje aan hangt en de niche van deze influencers zeer specifiek is waardoor een specifieke doelgroep beter bereikt kan worden. Ook de manier van marketing wordt bij micro-influencers als ‘natuurlijker’ ervaren doordat zij nog niet de titel van het sterrendom bekleden. Dit maakt TikTok een uitgelezen platform want doordat het een relatief nieuw platform is, is de ruimte die influencers claimen nu nog relatief klein. Op deze manier kun je als merk makkelijker je positie claimen in de wonderlijke wereld van TikTok. Maar dan moet je er wel als de kippen bij zijn natuurlijk.
Ondanks dat TikTok een relatief nieuw platform is, ontkom je niet aan de populariteit van de app. Dit is slechts het puntje van de ijsberg want ook het komende jaar zal TikTok blijven groeien en een sterkere positie innemen binnen het socialmedialandschap. Met name de diversiteit van de applicatie, haar gebruikers, en onderwerpen, geeft ruimte voor nieuwe mogelijkheden voor merken en marketeers. Maar zo ook voor privégebruikers die bijvoorbeeld opzoek zijn naar advies, producten of populariteit. TikTok has it all. Het is dus aan te raden om als merk, marketeer, of als aspirerend influencer gebruik te maken van de nu nog onbewandelde paden binnen TikTok. De huidige corona-quarantaineperiode is namelijk een uitgelezen kans om je te ontwikkelen als expert en alvast de makkelijkste dansjes uit je hoofd te leren. Happy TikTok’ing!