10 inspiring insights from the Webwinkel Vakdagen 2020

Auteur: Iris van der Heijden

De Webwinkel Vakdagen vormen voor de Nederlandse e-marketeer een van de belangrijkste events op het gebied van de laatste trends en ontwikkelingen op e-commercegebied. Dat konden we natuurlijk niet missen en dus was Iris namens Get Hooked van de partij! De Webwinkel Vakdagen is een evenement waar grote spelers zoals bol.com en Tony Chocolony aanwezig zijn. Maar waar je ook startende ondernemers, (online) marketingpartijen en automation software verleners kan tegenkomen. Een evenement waar merken en experts samenkomen om kennis te delen en inspiratie op te doen. Zo biedt de Webwinkel Vakdagen een breed aanbod aan lezingen: van beginner tot next level expert en mastermind in de dop. Ik heb deze dag 5 lezingen mogen bezoeken, gegeven door onder andere ervaren e-mailmarketeers, SEO-specialisten, online marketeers en social media experts. Nu aan mij om deze trends en kennis door te geven aan de lezers van Get Hooked zodat zij zich kunnen klaarmaken voor hét onlinelandschap van 2020!

Digital out of home Ad Mac Donalds
1. Digital out of Home

Waarschijnlijk heb je ze vast wel eens gezien: advertentiemasten langs de snelweg of grote gebouwen waar video's op af worden gespeeld. Dit is een trend, ook wel ‘Digital out of Home’ genoemd, die al enkele jaren erg groeiende is. Digital out of Home biedt een hele andere manier van adverteren die context- en moment-gebonden is. Niet meer schieten met hagel, maar op een gericht tijdstip in een gerichte situatie een gerichte boodschap afgeven. Denk aan momenten van file, zomers weer of zelfs tijdens specifieke evenementen. Bij Digital out of Home staat de kracht van het moment centraal en kun je specifieke doelgroepen aanspreken met jouw advertenties.

Video-Storytelling-Ads
2. Video Storytelling

Video's zijn al lange tijd erg succesvol als het gaat om adverteren. Er is bewezen dat een video al na 2 seconden wordt verwerkt in de hersenen van kijkers. Een nieuwe trend die voortkomt uit de populariteit van videomarketing is dan ook storytelling door een reeks van verschillende video's die elkaar opvolgen. Wanneer kijkers je 1e video helemaal afkijken krijgen ze op een later moment een vervolg video te zien. Facebook definieert deze trend “als een sequentiële benadering van digitale marketing, waarbij elk reclameboodschap de volgende informeert”.

KP Is tools branding performance marketing
3. Combineer brand & performance

Begin met een campagne waarin merkbekendheid & performance (sales) advertenties elkaar aanvullen. Bij merkbekendheid wordt er namelijk naar langetermijndoelen gekeken, terwijl performance marketing op korte termijn zorgt voor verkoop. Deze trend zorgt er dan ook voor dat merken eerst een relatie met hun klanten opbouwen, vertrouwen winnen en ‘vrienden worden’ om vervolgens die korte termijn oftewel performance toe te passen. Een mooie verdeling van deze marketingtrend is 60% merkbekendheid advertenties en 40% performance advertenties. Zo gelden er voor branding en performance verschillende tools die je kan gebruiken en KPI's. Bekijk ze op de afbeelding!

E mail funnel Stappen tot sale
4. Tips voor E-mailcampagnes met A/B-testen in 2020

Het A/B testen van je E-mailcampagnes is natuurlijk niks nieuws, maar tijdens de WWV ben ik wat relevante tools tegen gekomen. Om het succes van je A/B test te meten is het opstellen van relevante KPI's je hoofdtaak. Wat wil je meten of wat wil je verhogen? Heb je voldoende ontvangers voor je mail? Komt boven de 95% van deze mails ook aan in de inbox? Hoeveel mensen openen de mail, klikken op een link en maken een conversie? Begin bovenaan de E-mail funnel, en werk naar beneden om te kijken waar je op wil focussen tijdens de A/B test.

Vervolgens is het opstellen van een hypothese van belang. Tijdens een voorbeeldcase was het doel om de conversie te verhogen. In Google Analytics kwam naar voren dat mensen op desktop sneller tot aankoop overgingen dan wanneer ze op mobiel actief waren. Om hier op in te spelen werd de e-mailcampagne verstuurd op een moment dat mensen actief waren op hun desktop. Uiteindelijk heeft dit geleid tot meer aankopen in de webshop. Bekijk de oefening hieronder:

Door "de verzendmomenten" (element) te wijzingen door "te mailen wanneer de ontvangers actief zijn op desktop" (aanpassing), "ontvangen de ontvangers de mail wanneer ze op desktop actief zijn" (impact op gedrag/gevoel), waardoor zij "vaker in de webshop surfen op desktop" (test KPI).

Lokale Google SEO
5. Lokale SEO

Een van de grootste trends binnen zoekmachineoptimalisatie is lokale SEO. Google blijft continu haar algoritme voor lokale SEO updaten. Bij een niet-locatiegerelateerde zoekopdracht als matras, krijgt een widget met lokale zoekresultaten alsnog de voorkeur boven het normale, niet-locatiegebaseerde resultaat"

Bol com retourneren snippet
6. Structured Data zorgt voor grotere Google oppervlakte

Structured Data bestaat al enige tijd, maar het belang ervan groeit. Structured data is het begrijpelijk maken van content voor zoekmachines door je content te markeren met een stukje code. Dit betekent dat je vertelt waar bepaalde content voor staat. Door dit te coderen maak je het voor Google mogelijk om bepaalde elementen van je website direct te previewen in de Google zoekresultaten. Zo kan bijvoorbeeld de FAQ pagina bij een organische zoekopdracht uitgelicht worden in Google, of het antwoord op een simpele vraag "retourneren bol.com" worden getoond. Wat opvallend is dat shop4.nl hierdoor boven het zoekresultaat van bol.com terecht komt, zie afbeelding.

Soorten advertenties in de customer journey
7. Optimaliseer landingspagina’s in de customer journey.

De intentie van de consument verandert tijdens het online zoekproces. Het is daarom van belang een customer journey uiteen te zetten op basis van zoekwoorden. Beantwoord voor jezelf de volgende vraag: Welke zoekwoorden passen bij de gewenste landingspagina, of pagina’s? Het is namelijk belangrijk om de boodschap van de advertentie te stroomlijnen met de landingspagina: zoek en gij zult vinden. Want als je de zoekintentie van de doelgroep weet hoef je alleen nog maar een duwtje in de rug te geven.

Customer Journey Keywords

Bron: MvH Media

8. Social Media: Mix private & public

Het gebruik van social media groeit, vooral platformen zoals Instagram en YouTube zijn populair (Bron: Newcom Research). Er is met name behoefte aan een plek waar consumenten kunnen discussiëren over het merk en haar producten, ook wel bekend als socialgroups. Om hierop in te spelen als merk moet je privé en publieke kanalen efficiënt op elkaar afstemmen. Maar respecteer vervolgens als merk wel de (ongeschreven) regel geen reclame te plaatsen in een privégroep. Laat in plaats daarvan consumenten met elkaar in discussie gaan voor mond-tot-mond reclame!

Private Vs public
Tiktok Get Hooked
9. Beginnen met TikTok?

TikTok is hot! Het is de meest geïnstalleerde app in 2019 en gemiddeld kijken TikTokers 46 minuten per dag. Op TikTok kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt of playbackt. De video’s kan de maker vervolgens zelf bewerken met verschillende effecten en online plaatsen. Op dit moment wordt TikTok in Nederland gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar (Bron: Newcom Research). In het totale spectrum heeft TikTok vooralsnog alleen onder de 12 jaar een serieuze positie. Daarna neemt de interesse stagnerend af. Echter is het social platform druk bezig om aantrekkelijker te worden voor de oudere doelgroep en zal hier de focus gaan liggen voor de komende periode. Een volledige Tiktok strategie is (nog) niet nodig, maar hou het in de gaten voor vernieuwende content ideeën & verdere ontwikkelingen. Echter wordt TikTok nog door weinig bedrijven gebruikt waardoor jou bedrijf nu de kans heeft om als eerste op het speelveld te treden.

10. Influencers, kaf van het koren

Influencers zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. Een ontwikkeling die we het afgelopen jaar zagen reflecteert op de manier van samenwerken: Waar veel merken nog experimenteerden met influencers, is deze frequentie het afgelopen jaar flink toegenomen. Veel merken kiezen voor de ‘always on-aanpak’. Hier wordt er niet op campagne-basis samengewerkt maar zorgen influencers voor constante online zichtbaarheid. Een voorbeeld is Humberto Tan die een langdurige samenwerking is aangegaan als 'ambassadeur' van Canon (Bron: Canon).

Humberto tan en sylvy meijs influencers

Enthousiast &
klaar voor impact?

Liever via de telefoon? Stuur ons een bericht of bel ons op 085 747 00 31!