10 inspiring insights from the Webwinkel Vakdagen 2020

Author: Iris van der Heijden

Kansen die (online) marketeer moeten pakken in 2020

Afgelopen woensdag ben ik naar de Webwinkel Vakdagen geweest in de Jaarbeurs in Utrecht. Dit is een evenement waar grote spelers zoals bol.com, Tony Chocolony en Shopfy aanwezig waren. Maar ook startende ondernemers, (online) marketing partijen en automation software verleners zijn op deze beurs te vinden. De Webwinkel Vakdagen heeft een diversiteit aan aanbod als het gaat om lezingen, voor mensen die diep geworteld zitten in bepaalde software tot de algemene kennis en inspiratiebronnen.

Mijn doel van deze dag was om veel inspiratie op te doen op het gebied van online marketing. Ik geloof ook het geod is om soms een dagje ertussenuit te zijn om inspiratie op te doen waardoor je het dagelijkse werk misschien kunt verbeteren of optimaliseren. De verhalen van ervaren emailmarketeers ,seo specialisten, online marketeers en social media experts was als een frisse wind. Door deze nieuwe prikkels en ideenen kun jij ook je dagelijkse werk verbeteren.

Tijdens de Webwinkel Vakdagen ben ik naar 5 lezingen geweest. Ik geef in deze blog een korte samenvatting over de geziene inzichten en kansen die we moeten pakken voor 2020.

Digital out of home Ad Mac Donalds
Annunci You Tube come impostare eseguire e monitorare le campagne

2. Video Storytelling
Video is nog steeds het effectiefste format voor je advertenties, bewezen is dat na 2 seconde je video al effectief is. Een nieuwe trend die upcoming is storytelling met video's. Targeting van mensen die de eerste video helemaal hebben uitgekeken dat ze de volgende video ook te zien krijgen. Facebook praat erover als een sequentiële benadering van digitale marketing, waarbij elk reclameboodschap de volgende informeert. Dit is in tegenstelling tot de stijl van de meeste traditionele digitale advertenties, waarbij advertenties vaak een enkele boodschap hebben die gericht is op het product en een aanpak van 'Nu kopen' heeft.

KP Is tools branding performance marketing

4. Combineer brand & performance
Begin met een full-funnel social campaign waarin brand awareness & performance elkaar aanvullen. Brand awareness is het op lange termijn denken, waarbij performance marketing op korte termijn sales bied. Een trend die gaande is zorgt ervoor dat we eerst een merkrelatie met de klant willen opbouwen, vertrouwen winnen en vrienden worden, om vervolgens hierop performance toe te passen. Een mooie verdeling tussen brand en preformance is 60% brand, 40% performance.

E mail funnel Stappen tot sale

5. E-mailcampanges met A/B-testen in 2020
Om succesvol analyses uit te voeren is het opstellen van relevante KPI's de hoofdtaak. Maar wat wil je meten, of wat wil je verhogen? Als er iets vroegtijdig in de funnel al verkeerd gaat moet dat opgeslost worden. Zijn er bijvoorbeeld weinig opens? Dan moeten we dat optimaliseren.

Lokale Google SEO

7. Lokale SEO
Een van de grootste trends binnen zoekmachine optimalisatie is lokale SEO. Google blijft continu haar algoritme voor lokale SEO updaten. Een niet locatie-gerelateerde zoekopdracht als matras drukt de nummer 1 organisch weg met de locale top 3 resultaten, zie afbeelding.

Bol com retourneren snippet

8. Structured Data zorgt voor grotere SEO oppervlakte in Google
Structured Data bestaat al enige tijd, maar het belang ervan groeit steeds verder door. Structured Data maakt het mogelijk voor Google om bepaalde elementen van je website direct te previewen in de Google zoekresultaten. Zo wordt de pagina van je FAQ’s in je organisch resultaat een stuk uitgebreider is:

Soorten advertenties in de customer journey

9. Optimaliseer landingspagina’s in de customer journey.
De intentie van de zoeker verandert naarmate het online zoekproces. Map daarom jouw customer Journey uit voor jou zoekwoorden en beantwoordt de vraag: Welke zoekwoorden passen bij welke gewenste landingspagina? Het is belangrijk om de boodschap gelijk te trekken van je advertentie met de landingspagina

Customer Journey Keywords

Bron: MvH Media

10. Social Media: Mix private & public

De socialgroups zijn upcoming, een plaats waar jou klanten samenkomen om te praten over je merk. Deze groepen worden steeds populairder, er is behoefte om met andere klanten te sparren over de producten die ze hebben. Creëer een full customer journey door private & public kanalen efficiënt op elkaar af te stemmen. Maar wanneer je deze plek hebt gemaakt voor je klanten, respecteer dan de ongeschreven regels om hierin geen reclames te plaatsen. Geef je high invoveld clients niet extra impulsen.

Private Vs public
Tiktok Get Hooked
11. Beginnen met TikTok?

TikTok is hot, het is de meest geïnstalleerde app in 2019 en gemiddeld kijken TikTokers 46 minuten per dag. Op TikTok kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt of playbackt. De video’s kan de maker vervolgens zelf bewerken met verschillende effecten en online plaatsen. TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. In het totale spectrum heeft TikTok vooralsnog alleen onder de 12 jaar een serieuze positie. Daarna neemt de interesse af. Echter is het social platvorm druk bezig om aantrekkelijker te worden voor de oudere doelgroep en zal hier de focus gaan liggen voor de komende periode. Een volledige Tiktok strategie is (nog) niet nodig, maar hou het in de gaten voor vernieuwende content ideeën & verdere ontwikkelingen.

12. Influencers, kaf van het koren

Influencers zijn natuurlijk al een tijdje populier. Een ontwikkeling die we het afgelopen jaar zagen gebeuren heeft betrekking op de manier van samenwerken. Waar veel adverteerders nog experimenteerden met influencers, is de schaal en de frequentie het afgelopen jaar flink toegenomen. Veel bedrijven kiezen voor de ‘always on-aanpak’, waar er niet op campagne-basis wordt samengewerkt met influencers, maar zij altijd online aanwezig zijn.

Humberto tan en sylvy meijs influencers

De 5 niet te missen digital branding kansen voor 2020

1. Digital out of home
Vestibulum egestas imperdiet pharetra. Duis ut turpis mauris. Curabitur feugiat orci ut efficitur elementum. Nulla volutpat ante id ex sodales consectetur. Sed euismod ut magna non ornare. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Phasellus vestibulum nulla id velit aliquam, non sagittis ex pretium. Sed convallis vehicula pharetra. Maecenas porttitor turpis augue, quis lobortis turpis commodo ut.

2. Digital out of home
Vestibulum egestas imperdiet pharetra. Duis ut turpis mauris. Curabitur feugiat orci ut efficitur elementum. Nulla volutpat ante id ex sodales consectetur. Sed euismod ut magna non ornare. Etiam ac tortor lorem. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Phasellus vestibulum nulla id velit aliquam, non sagittis ex pretium.

3. Digital out of home
Vestibulum egestas imperdiet pharetra. Duis ut turpis mauris. Curabitur feugiat orci ut efficitur elementum. Nulla volutpat ante id ex sodales consectetur.

4. Digital out of home
Vestibulum egestas imperdiet pharetra. Duis ut turpis mauris. Curabitur feugiat orci ut efficitur elementum. Nulla volutpat ante id ex sodales consectetur. Sed euismod ut magna non ornare. Etiam ac tortor lorem. Sed convallis vehicula pharetra. Maecenas porttitor turpis augue, quis lobortis turpis commodo ut.

5. Digital out of home
Vestibulum egestas imperdiet pharetra. Duis ut turpis mauris. Curabitur feugiat orci ut efficitur elementum. Nulla volutpat ante id ex sodales consectetur. Sed euismod ut magna non ornare. Etiam ac tortor lorem.

Lezing door: Traffic Builders

Excited &
ready for impact?

Send us a message
or call us on +31 85 747 00 31!

Need inspiration? Sign up for our newsletter!

Every now and then, we are all searching for new ways to do something meaningful, to make impact. At these moments, our newsletter might just be exactly what you are looking for! Sign up now to receive a monthly dosis of inspiration on a great variety of topics. And get ready for impact!