Zijn we al klaar voor voice search?

Auteur: Koen van Lierop

Apple’s Siri, Google Now, Alexa van Amazon en Cortana van Microsoft zijn vier van de belangrijkste virtuele assistenten die de afgelopen jaren in sneltreinvaart van geinige hulpjes naar intelligente, zelflerende en denkende systemen zijn uitgegroeid. Omdat de ontwikkelingen met name in de Verenigde Staten plaatsvinden, duurt het vaak even voordat de nieuwste features Nederland bereiken, maar het is slechts een kwestie van tijd voor ook wij in Nederland onze boodschappen met onze stem vanaf de bank bestellen.

De vraag is natuurlijk niet of, maar hoe lang het duurt voordat onze stem het toetsenbord vervangt voor vragen die we onze computers en telefoons stellen. En dat brengt een interessante vraag met zich mee voor contentmarketeers: “Hoe richt ik mijn content zo in dat ook slimme assistenten het antwoord op een vraag kunnen vinden?” Of, nog scherper geformuleerd: “Hoe maak ik mijn content klaar voor spreektaal, in plaats van voor de halve zinnen die we nu in Google intypen?”

De manier waarop mensen nu zoeken komt namelijk voort uit de manier waarop wij denken dat computers onze vraag interpreteren. Je zoekt immers niet op “Waar kan ik het beste naar de bioscoop gaan als ik vanavond Avengers wil zien?”, maar typt over het algemeen een gebrekkige zin als “Avengers bioscooptijden 22 juni”. Wat hebben deze ontwikkelingen voor impact op de manier waarop we mensen en zoekmachines onze content aan (moeten) bieden? En hoe bereiken we onze klanten dus nog beter? In de volgende alinea een aantal tips!

Je content optimaal inrichten

In de vorige alinea stond het al indirect: mensen vragen eigenlijk om advies aan "voice search assistenten". In de zin “Waar kan ik het beste naar de bioscoop gaan als ik vanavond Avengers wil zien?” zit al een waardeoordeel verwerkt, je wilt immers weten wat voor jou de meest geschikte keuze zou zijn. “Beste” kan voor een spraakassistent in dit geval uit meerdere componenten bestaan, zoals:

  • De bioscoop die het hoogst wordt gewaardeerd door bezoekers
  • De bioscoop die voor jou het dichtst in de buurt is
  • De bioscoop die de film “Avengers” het vaakst in de programmering heeft staan die avond en dus de meeste keuze biedt
  • De bioscoop waar jij al vaker kaartjes hebt gereserveerd, want de kans is groot dat je die bioscoop dus prettig vindt

Er zijn een aantal ‘best practices’ waarop je je website zou kunnen inrichten om het de zoekmachine en "voice search assistent" zo makkelijk mogelijk te maken om de content te vinden waar gebruikers naar zoeken, of beter gezegd: waar gebruikers naar vragen!

Duid fysieke locaties duidelijk aan

In bovengenoemd voorbeeld staat het eigenlijk al: ‘beste’ kan in dit geval de dichtstbijzijnde locatie betekenen. Heb je een of meerdere fysieke locaties, zorg dan dat deze duidelijk vermeld zijn en genoeg aandacht krijgen op de website. En minstens zo belangrijk: zorg ervoor dat ook al je locaties goed staan aangeduid in Google Business Manager! Het compleet inrichten van je Businessmanager-account weegt zwaar voor Google, voeg dus ook foto’s van je bedrijf en organisatie toe en werk alle gegevens zoveel mogelijk bij. Er wordt meer geïndexeerd en in overweging genomen voor het bepalen van de PageRank dan je denkt!

Plaats recensies

Wat gebruikers van je organisatie of je producten vinden, telt! Hoe beter de zoekmachine kan bepalen wat mensen van een bedrijf of product vinden, des te groter is de kans dat een assistent jou aanbeveelt wanneer iemand vraagt naar de “beste” bioscoop, restaurant, of fietsenspeciaalzaak.

Gebruik Schema Mark-up

Oké, dit is wellicht een ietwat technische tip, maar je ontwikkelaar begrijpt als het goed is wat je bedoelt als je hierover begint. Met Schema Mark-up geef je aan de zoekmachine aan hoe deze bepaalde content moet interpreteren, tot welk type categorie content behoort. En omdat het een universele techniek is, bedacht door onder andere Google, Microsoft en Yahoo samen, weten bijna alle zoekmachines ermee om te gaan! En het resultaat daarvan zie je letterlijk terug in de zoekresultaten. Zo kan een spraakassistent dus meteen voorlezen uit een lijst welke films er vanavond bij jouw bioscoop draaien, welke gerechten er op je menukaart staan of wat de laatste blog is van Koen van Lierop!

Richt een of meerdere FAQ’s in

Het mooie van een FAQ is dat het hier gaan om, juist, “Frequently Asked Questions”. Vragen dus. FAQ-items beginnen daarom vaak met dezelfde (vraag)woorden die gebruikers hanteren om hun vraag te stellen aan de "voice search assistent": “Waarom?”, “Wat?”, “Hoe?” en “Wanneer?”. Zo weet de assistent dus direct waar hij moet zoeken als hij informatie wil hebben na een vraag over bijvoorbeeld levertijden van een product.

Optimaliseer op vragen in plaats van keywords

In lijn met de vorige alinea en het gegeven dat mensen nu volledige zinnen uitspreken in plaats het handjevol kernwoorden dat men bij een traditionele zoekopdracht ingeeft, verandert ook de manier waarop je beoordeelt of je website goed is geoptimaliseerd. Voorheen zochten (content)marketeers altijd naar kernwoorden om vervolgens te toetsen toetsten of hun website op hoog genoeg scoorde op dat woord. Dat gaat met de doorbraak van voice search veel meer verschuiven naar vragen: het uitgangspunt wordt veel meer hoe

goed je website aansluit op vragen waar bepaalde woorden in voorkomen dan op specifieke woorden. Er zijn zelfs al tools die op basis van een vraagwoord en een keyword aangeven op welke vragen je het beste kunt optimaliseren. Aan de hand van eerder genoemd bioscoopvoorbeeld: “Hoeveel” + “bioscoop” geeft bijvoorbeeld “Hoeveel kost een bioscoopkaartje?” of “Hoeveel kost een bioscoopbon?” Waarna je personen die deze vraag stellen direct kunt voorzien van het product waarnaar ze dus indirect op zoek zijn!

Mobile first

Natuurlijk geldt het ook voor SEO zoals we dat kennen, maar voor voice search is het van groot belang dat de mobiele ervaring die mensen op je website hebben een prettige is. Vrijwel alle spraakgestuurde zoekopdrachten waar nog een scherm mee gemoeid is, zullen naar een mobiele website leiden. Dan moet de ervaring natuurlijk goed zijn. Zorg bovendien voor snelle laadtijden, want met zoveel aanbod is het geduld van een gebruiker én bovenal die van de zoekmachine niet heel groot. Hoe langzamer je pagina, hoe lager je rank en hoe meer mensen zullen afhaken voor je pagina geladen is.

Van vaste klant naar vastere klant

Spraakassistenten worden de komende jaren steeds meer zelflerend. Dat houdt concreet in dat ze je aanbevelingen zullen doen op basis van producten die je bestelt, plekken waar je vaak heen gaat en meer. Maar het wordt dus nog belangrijker om je klant een goede ervaring te bieden, want als een klant een aantal keer bij je bestelt of langsgaat, zal de assistent dat onthouden en jou een volgende keer wellicht eerder aanbevelen. Een vicieuze cirkel die in je voordeel kan werken dus!

Van adverteren naar suggereren

Op welke manier spraak SEO globaal zal beïnvloeden snappen we dus nu. Maar hoe zit dat dan met het actief aanbieden van producten of diensten, adverteren dus? In de vorige alinea kwam het al even ter sprake: voice search assistenten worden zelflerend en gaan suggesties doen op basis van jouw gedrag. Ze schieten dus niet lukraak informatie op je af omdat je binnen een leeftijdscategorie of bepaald geografisch gebied valt, maar omdat jij eerder bepaald gedrag hebt vertoond. “Omdat je dit en dit eerder hebt gedaan, denken we dat je dit interessant vindt”, dat soort aanbevelingen ken je natuurlijk al van het web: denk aan Spotify, Bol.com, Albert Heijn en andere grote aanbieders van producten en diensten. Maar bij spraak kan het dus nog een stukje subtieler.

Neem nou het recente voorbeeld van Google. Gebruikers van Google Home die op 16 maart van dit jaar aan de voice search assistent vroegen hoe hun dag er vandaag uit zou zien, hoorden naast het gebruikelijke nieuws, het weerbericht en hun agenda-afspraken, ineens ook dat het wellicht leuk voor hen zou zijn om ’s avonds naar “The Beauty and The Beast” te gaan in de bioscoop. “Huh?!” Niet bij iedereen viel die vorm van sluikreclame in de smaak en hoewel het naar verluid slechts om een test ging, zet dit type adverteren wel de toon voor de toekomst is de verwachting.

Ingesloten video
brysonmeunier@brysonmeunier

New Beauty & the Beast promo is one way Google could monetize Home. cc: @gsterling @dannysullivan

18314:56 - 16 mrt. 2017

211 mensen praten hieroverInformatie over Twitter Ads en privacy

Ook de zoekresultatenpagina van Google wordt steeds meer aangepast aan voice search. De traditionele advertenties aan de rechterkant van de pagina verdwijnen meer en meer en de top van de pagina met zoekresultaten van Google bestaat vrijwel volledig uit een verticale lijst met al dan niet gesponsorde aanbevelingen op basis van jouw locatie en eerdere zoek- en surfgedrag. Persoonlijk én lekker makkelijk te interpreteren voor voice search assistenten!

En nu?

Heb je nog vragen? Stel ze dan even aan Siri... of Google Home! Nee, die zou te makkelijk zijn ;-). Bij Get Hooked helpen we je graag om je website en organisatie klaar te stomen voor de toekomst en up-to-date te blijven met alle ontwikkelingen die plaatsvinden. Belangrijk is dat je nadenkt over de verschillende manieren waarop je de informatie waarnaar jouw (potentiële) klant of bezoeker op zoek is, zo toegankelijk mogelijk voor hen kunt maken. Welke vragen zouden zij hebben en hoe zouden zij naar die informatie op zoek gaan? Dat is de basis van ontwerpen voor gebruikers. En zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, gaan gebruikers én technologie steeds meer hetzelfde denken!

Deze blog is geschreven door Koen van Lierop, marketeer en interactieontwerper bij Get Hooked. Meer weten over dit onderwerp? Mail dan naar koen@gethooked.nl of bel naar het nummer 085-7470031

Enthousiast &
klaar voor impact?

Liever via de telefoon? Stuur ons een bericht of bel ons op 085 747 00 31!