Self-love is in the air!

Author: Hannah Fransen

Met Valentijnsdag zijn we gewend een kaartje of bos bloemen naar onze dierbaren en geliefde(n) te sturen. Maar wat is de Valentijnsdag trend voor 2020?

Het is weer bijna Valentijnsdag, een dag in het teken van de liefde en tevens de eerste grote consumenten dag aan het begin van het nieuwe jaar. Van origine is deze dag in het leven geroepen rond het jaar 1400 in de achterhoek van Engeland. Hier trokken jongeren op het platteland lootjes om te bepalen wie met wie op date mocht die dag waar veel van deze koppels voor altijd bij elkaar bleven. Romantisch niet? Bij de hogere kringen van adel ging dit er anders aan toe waar geliefden elkaar liefdesgedichten en cadeautjes stuurden.

2 infographic Valentijnsdag

*Source: NRF (National Retail Federation, 2019)

Met de jaren is dit concept van anoniem brieven en cadeaus versturen vrijwel hetzelfde gebleven. Desondanks veel Nederlanders Valentijnsdag een commerciële en sociale verplichting vinden, liegen de cijfers er niet om. We spenderen in Nederland gemiddeld 50,- per persoon op Valentijnsdag. Dit is puur aan cadeaus voor onze wederhelft dus etentjes en hotelovernachtingen daar gelaten. Ook is het zo dat mannen standaard méér uitgeven dan de vrouw (uit angst wellicht?). De vrouw zit er dus knus bij, en de tradities rond Valentijnsdag zijn vrijwel onveranderd gebleven over de jaren heen. Toch lijkt hier anno 2020 verandering in te komen als afgelopen jaren in cijfers vergelijken.

*Source: NRF (National Retail Federation, 2019)
3 infographic valentijnsdag

*Source: NRF (National Retail Federation, 2019)

Met de jaren is dit concept van anoniem brieven en cadeaus versturen vrijwel hetzelfde gebleven. Desondanks veel Nederlanders Valentijnsdag een commerciële en sociale verplichting vinden, liegen de cijfers er niet om. We spenderen in Nederland gemiddeld 50,- per persoon op Valentijnsdag. Dit is puur aan cadeaus voor onze wederhelft dus etentjes en hotelovernachtingen daar gelaten. Ook is het zo dat mannen standaard méér uitgeven dan de vrouw (uit angst wellicht?). De vrouw zit er dus knus bij, en de tradities rond Valentijnsdag zijn vrijwel onveranderd gebleven over de jaren heen. Toch lijkt hier anno 2020 verandering in te komen als afgelopen jaren in cijfers vergelijken.

*Bron: NRF (National Retail Federation, 2019)
Romantic Dinner for two
Dineren in je uppie en even langs de drive-thru

Een origineel voorbeeld van een merk dat haar best heeft gedaan vrijgezellen te verrassen was Ikea Groningen met het ‘gratis vrijgezellen diner’. Hier mochten vrijgezellen gratis aan tafel schuiven om zo samen te kunnen dineren en wie weet, met een +1 naar huis te gaan.

In 2019 kwam zo ook Burger King met een wel heel ludiek idee, zij introduceerden namelijk een maaltijd box. Deze box die te verkrijgen was na 18:00 ‘s avonds, en op vertoon van je legitimatie, bevatte namelijk wat anders dan het typische kinderspeeltje dat we verwachten in zo’n box: hier zaten namelijk intieme speeltjes in. Je moet immers jezelf kietelen want een ander doet het niet! Deze box was overigens ook voor stellen verkrijgbaar. Al kan een rondje drive-through geen kwaad, toch?

Enthousiast &
klaar voor impact?

Stuur ons een bericht of
bel ons op 085 747 00 31!

Inspiratie nodig? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Zo nu en dan zijn we allemaal op zoek naar nieuwe manieren om iets betekenisvols te doen, om impact te maken. Dan is onze nieuwsbrief misschien precies wat je nodig hebt! Meld je nu aan en ontvang maandelijks een dosis inspiratie over een groot aantal onderwerpen. En get ready for impact!