Where more becomes less

Auteur: Bart van Dam

Annie spratt j Xfpruv SH Kk unsplash
“Minder is meer”

Iedereen heeft het vast eens ergens gehoord of gelezen. Klinkt wel lekker, maar wat moet je er nou mee?

We kennen het allemaal denk ik wel; je maakt je kledingkast open, kijkt even en neemt wat shirts in je hand, maar toch weet je niet wat je voor die dag zal kiezen. Dit, terwijl je toch altijd één van je favoriete shirts verkiest boven die tientallen andere shirts die je in de loop van de tijd hebt verzameld. Zoveel keuze dat het lastig is überhaupt te kiezen. In de serie Minimalism die ik onlangs op Netflix tegenkwam, werd ik door Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus meegenomen in dit idee. De twee nemen je mee in hun keuze voor een minimalistische levensstijl en hoe dit hun leven in positieve zin heeft beïnvloed. Zo vertelt Joshua hoe hij zijn garderobe heeft geminimaliseerd naar slechts een paar shirts in plaats van tientallen. Hierdoor kan hij iedere dag zijn favoriete kledingstukken dragen en hoeft hij niet minutenlang te twijfelen. Op het moment dat iets waarde verliest, neemt hij hier afstand van om zo weer ruimte te maken voor iets wat wel van waarde is voor hem. Nu begrijp ik dat een minimalistische levensstijl voor velen wellicht wat ver gaat, maar in essentie kan het concept erg functioneel zijn.

Good design is as little design as possible - Dieter Rams
Apple mockup

Zo zien we in design vaak dat er vanuit deze filosofie wordt gewerkt. Wat voor velen misschien hét bekendste voorbeeld is: Apple. De ontwerpen van deze techgigant draaien volledig om het terugbrengen naar de essentie van het product, waardoor intuïtief gebruik centraal staat. Een andere bekende ontwerper die zijn werk op het principe van minimalisme baseerde, is Dieter Rams. Zo luidt een van zijn tien ontwerpregels dan ook: “Good design is as little design as possible.” Door je te richten op de essentiële aspecten wordt je ontwerp niet belast door zaken die er eigenlijk niet toe doen. Dit is erg duidelijk terug te zien in zijn ontwerpen, zoals bijvoorbeeld zijn ontwerp voor de Braun RT 20 (1961).

Ramsenwabisabikopie


Een andere vorm waarin wordt teruggegaan naar de essentie van dingen is de Japanse levensfilosofie Wabi Sabi. Door weg te laten wat overbodig is, krijgen andere objecten ruimte om te groeien volgens deze filosofie. Het gaat niet per definitie over esthetiek. Er is ruimte voor imperfecties, waardoor deze juist gewaardeerd worden. Daar waar de westerse wereld veelal op zoek gaat naar de perfecte verhouding en symmetrie gaat de oosterse filosofie meer over het waarderen van imperfecties. Je zou het kunnen zien als een oprechte presentatie van dat wat je nodig hebt zonder het te perfectioneren. Kanye West vertelt hier kort over wanneer hij een rondleiding geeft in zijn huis aan David Letterman in My Next Guest Needs No Introduction (eveneens Netflix). Hier zie je hoe Wabi Sabi geïntegreerd wordt in de westerse cultuur en hoe Kanye deze filosofie leent als zakenman in bijvoorbeeld zijn kledinglijn. Buiten dit om – mede door alle verrassende elementen – een interview dat zeker de moeite waard is om eens te kijken.

AAAABZ5 Znr Z Gcqly G9 Xev72zz C Aos Wl Vj Vri6 H Ejqtwh Kn7 Pke S By Y 7uz St Vx1g9opc Hq Tnqmn Ka01u B Cp0z7dr Kz Ud P4

Bron: Netflix.com


Zo zijn er tal van voorbeelden die het concept uitleggen waarin ‘dicht bij de essentie blijven’ een manier is om een verhaal zo functioneel en effectief mogelijk te vertellen. Maar niet alleen voor bovengenoemde voorbeelden geldt dit. Ook voor een merkverhaal is het belangrijk om de essentie van wat je doet en met name ook waarom je dat doet duidelijk te communiceren. Daarom wil je in jouw verhaal ook dicht bij de essentie blijven en deze naar voren brengen. Zeker in een wereld waarin dagelijks nieuwe merken verschijnen, wil jij je onderscheiden – en dat valt zeker niet altijd mee! In een wereld waarin je on- en offline overspoeld wordt door verhalen, identiteiten, reclames, muziek en merken kan het lastig zijn de essentie van je verhaal beet te pakken. Dit, terwijl die er wel duidelijk was en is. En al helemaal wanneer het enthousiasme en de drive toeslaan. Door het proces heen wil je vooral ‘niets vergeten te vertellen’ in je verhaal, waardoor de essentie eigenlijk meer diffuus wordt door de ruis die eromheen ontstaat. Zo wordt het bijvoorbeeld ook lastiger vast te houden aan wat oorspronkelijk het doel was van die campagne of website … Was het naamsbekendheid, merkpresentatie of toch conversie?

Wij bij Get Hooked definiëren de essentie van een merk bijvoorbeeld door het gebruik van de bekende Golden Circle van Simon Sinek


Wij bij Get Hooked definiëren de essentie van een merk bijvoorbeeld door het gebruik van de bekende Golden Circle van Simon Sinek. Zo brengen wij uiteraard in kaart wat je doet, hoe je dit doet, maar vooral waarom je dit doet: dát is namelijk de essentie van jouw merk. En nemen we zo de ruis rondom de kern van je verhaal weg. Dit biedt de mogelijkheden om in- en externe communicatie makkelijker te begrijpen en herkenbaarder te maken vanuit de essentiële boodschap die je als bedrijf wil overbrengen met je product, dienst of merk.

Dus probeer het eens… of het nu gaat om je kledingkast, de spullen die je door je jaren heen hebt verzameld of om het merk waaraan je bouwt; selectief zijn en filteren tót overblijft wat ertoe doet, om juist dat wat je wil uitstralen te versterken! En mocht je dit lastig vinden is er geen reden tot paniek. Dan zijn wij er namelijk altijd nog om je uit de brand te helpen… just saying ;).

Enthousiast &
klaar voor impact?

Liever via de telefoon? Stuur ons een bericht of bel ons op 085 747 00 31!