Lokale SEO voor jouw bedrijf: wat is het en hoe werkt het?
Auteur: Jeanine Hamans
Auteur: Jeanine Hamans
Wil je meer uit jouw organische zoekresultaten halen en de vindbaarheid van jouw website verbeteren? Dan wordt het tijd om je te gaan verdiepen in lokale SEO. In deze blog leggen we je uit wat het is, hoe het werkt en welke factoren van belang zijn.
Laten we eerst eens kijken naar wat lokale SEO precies is en hoe het verschil van “reguliere” SEO praktijken. Lokale SEO (ook wel local SEO genoemd) wordt ingezet om jouw online zichtbaarheid te vergroten binnen lokale zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten kunnen via veel verschillende zoekmachines plaatsvinden, maar in dit geval focussen we ons op de zoekresultaten van Google.
Er zijn twee manieren waarop je in de lokale zoekopdrachten naar voren kunt komen:
We kennen allemaal het belang van reguliere SEO om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Maar wist je dat heel veel mensen de zoekmachine ook gebruiken om lokale bedrijven te vinden? In 2016 verscheen een onderzoek van Google over het belang van lokale zoekopdrachten:
Zoals aangegeven, zijn er twee manieren waarop je in de lokale zoekopdrachten van Google naar voren kunt komen. Het succes van jouw zichtbaarheid hierin, is afhankelijk van een aantal ranking factoren. We benoemen ze hieronder een voor een.
De eerste en misschien wel belangrijkste stap om jouw intrede in de lokale zoekopdrachten te maken, is het aanmaken van een Google Business profiel. Dit heette voorheen Google Mijn Bedrijf, en is een gratis functie om een lokale vermelding met informatie over jouw bedrijf weer te geven in de kaartweergave en Google Maps.
Het aanmaken van zo’n profiel is de enige mogelijkheid om in de kaartweergave te kunnen ranken. Volgens Google brengt dat ook enkele voordelen met zich mee, zeker wanneer je jouw Business profiel helemaal compleet maakt. Klanten zouden namelijk tot 70% sneller een bezoek brengen aan en tot 50% sneller een aankoop doen bij een bedrijf met een compleet bedrijfsprofiel op Google.
Start met het aanmaken van jouw bedrijfsprofiel bij Google.
Niet alleen een compleet bedrijfsprofiel zal je helpen om meer lokale bezoekers aan te trekken. Reviews zijn een andere belangrijke factor om bezoekers te overtuigen om jouw bedrijf te bezoeken of om zaken met je te doen. Door reviews te verzamelen op jouw Google Business profiel kun je meer vertrouwen wekken bij zowel Google als potentiële klanten.
Maar wat voor invloed heeft dit op je positie in de zoekresultaten? De ranking in zoekresultaten wordt mede gebaseerd op de E-A-T guidelines van Google, wat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.
Google reviews spelen een significante rol voor de laatste guideline; Trustworthiness. Positieve reviews van echte, lokale klanten geven een signaal aan Google dat jouw bedrijf betrouwbaar is en dus een goed resultaat is om te vertonen. En dat niet alleen. Ook aan andere potentiële klanten die jouw profiel bekijken, geven de reviews een vertrouwd gevoel waardoor ze eerder overtuigd zullen raken om jouw locatie te bezoeken.
Zo geeft Google zelf het volgende aan: “More reviews and positive ratings can improve your business' local ranking. Your position in web results is also a factor, so search engine optimization (SEO) best practices apply.” Lees hier meer.
Backlinks zijn, net zoals bij reguliere SEO, een belangrijk onderdeel voor jouw lokale SEO-strategie en vindbaarheid van je website. Je kunt het als volgt zien: een link naar jouw website, geldt als een soort “stem”. Hoe meer websites een link plaatsen naar jouw website, hoe meer waarde Google aan jouw website zal hechten. Dit draagt namelijk ook bij aan de beoordeling dat jouw website voldoet aan de E-A-T guidelines.
Is jouw bedrijf lokaal actief en wil je graag profiteren van de mogelijkheden en kansen van lokale SEO? Wij helpen je graag verder met een lokale SEO-strategie om meer bezoekers en klanten aan te trekken. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie!