Google Analytics 4: de voor- en nadelen op een rij

Author: Mike van den Biggelaar

Google heeft aangekondigd dat er vanaf 1 juli 2023 geen hits meer worden verwerkt op de verouderde Universal Analytics property’s. Om te voorkomen dat je veel nuttige data misloopt, is het dus verstandig om snel aan de slag te gaan met het implementeren van Google Analytics 4 (GA4). Google heeft deze nieuwe variant in het leven geroepen om beter en slimmer te kunnen meten. We vertellen je meer in onze blog.

Waarom is Google Analytics 4 in het leven geroepen?

Een van de belangrijkste redenen voor de komst van Google Analytics is de mogelijkheid om web én app data in één omgeving te bundelen. Zo kun je binnen één property meerdere gegevensstromen hangen, zoals een Android app, iOS app en webversie. Ook is cross-domain tracking nu vanuit je omgeving makkelijk zelf in te regelen. Maar dat betekent niet dat er enkel en alleen voordelen aan de komst van Google Analytics 4 zijn gekoppeld. We zetten de belangrijkste voor- en nadelen voor je op een rij:

De voordelen van Google Analytics 4

  • Website en app data worden in één omgeving gebundeld.
  • Cross-domain tracking is eenvoudiger vanuit Analytics in te regelen, ook wanneer bezoekers de website én app bezoeken.
  • Verbeterde privacy door het automatisch anonimiseren van IP-adressen. In Universal Analytics moest je dit nog zelf instellen.
  • Gebeurtenissen kunnen makkelijker worden ingesteld als conversie.
  • Verbeterde visualisaties en rapporten.

Een van de belangrijkste voordelen van GA4 is dat je voorspellende statistieken kunt gebruiken. Deze statistieken zijn afgeleid van machine learning-algoritmen die de conversievoortgang meten.

De nadelen van Google Analytics 4

  • Je kunt je oude gegevens en statistieken niet meenemen naar de nieuwe omgeving. Als je er zeker van wil zijn dat je bepaalde gegevens uit Universal Analytics opnieuw kunt inzien, dan is het slim om je gegevens te exporteren naar bijvoorbeeld een CSV-, Excel- of pdf-bestand.
  • Het is niet meer mogelijk om doelen direct in Google Analytics 4 aan te maken, zonder tussenkomst van Google Tag Manager.
  • Momenteel is het (nog) niet mogelijk om meerdere weergaven aan te maken, bijvoorbeeld op basis van specifieke filters.
  • Statistieken zoals bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage worden niet meer in rapporten opgenomen.
Foto Google

Wat nu?

Vanaf 1 juli 2023 wordt er geen data meer opgeslagen in de Universal Analytics omgeving. Zorg er dus voor dat je de nieuwe omgeving tijdig inricht, zodat je geen waardevolle data misloopt. Vanaf 1 juli 2023 kun je echter nog wel minimaal 6 maanden de data in je oude omgeving raadplegen. Ook je Google Ads gegevens worden vanaf deze datum niet meer uitgelezen. Denk er dus ook aan om je Google Ads account te koppelen aan je nieuwe Google Analytics 4 omgeving.

Hoe maak je een Google Analytics 4 omgeving aan?

Het is voor jezelf en de organisatie van belang om op korte termijn over te gaan richting de nieuwe Google Analytics 4 versie. Zo hoef je jezelf geen zorgen te maken over het verliezen of mislopen van kostbare data. Helaas is het niet mogelijk om je oude data te importeren in Google Analytics 4.

Je kunt een GA4 omgeving aanmaken door de volgende stappen te volgen:

  1. Open jouw Google Analytics omgeving en open de Beheerder instellingen.
  2. Maak een nieuwe property aan. Je kunt vanaf heden geen Universal Analytics property’s meer aanmaken, maar enkel nog GA4 property’s.
  3. Door de GA4 property aan te maken zorg je ervoor dat de basisinstellingen van de Universal Analytics-property gekopieerd worden en dat er een ‘verbeterde meting’ geactiveerd wordt.

Door deze instellingen beschik je naast paginaweergaven ook over diverse andere statistieken om het gebruikersgedrag en de effectiviteit van de content bij te houden.

Hulp nodig?

Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan met Google Analytics? Wij helpen je graag verder met het instellen van een GA4 property voor jouw website. De komende weken gaan wij aan de slag om voor onze klanten de nieuwe property’s in te stellen. Neem contact met ons op als je hier graag meer informatie over wilt ontvangen.

Enthousiast &
klaar voor impact?

Stuur ons een bericht of
bel ons op 085 747 00 31!

Inspiratie nodig? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Zo nu en dan zijn we allemaal op zoek naar nieuwe manieren om iets betekenisvols te doen, om impact te maken. Dan is onze nieuwsbrief misschien precies wat je nodig hebt! Meld je nu aan en ontvang maandelijks een dosis inspiratie over een groot aantal onderwerpen. En get ready for impact!