De overstap naar Google Analytics 4

Auteur: Team Online Marketing

Het stond natuurlijk al tijden op de planning: de overstap van Google Universal Analytics naar Google Analytics 4. Google heeft aangekondigd dat er vanaf 1 juli 2023 geen hits meer worden verwerkt op de verouderde Universal Analytics property’s. Om te voorkomen dat je veel nuttige data misloopt, is het dus verstandig om snel aan de slag te gaan met het implementeren van Google Analytics 4. We vertellen je in onze blog graag meer waarom deze nieuwe variant ontworpen is!

Waarom is Google Analytics 4 in het leven geroepen?

Een van de belangrijkste redenen voor de komst van Google Analytics is de mogelijkheid om web én app data in één omgeving te bundelen. Zo kun je binnen één property meerdere gegevensstromen hangen, zoals een Android app, iOS app en webversie. Ook is cross-domain tracking nu vanuit je omgeving makkelijk zelf in te regelen. Maar dat betekent niet dat er enkel en alleen voordelen aan de komst van Google Analytics 4 zijn gekoppeld. We zetten de belangrijkste voor- en nadelen voor je op een rij:

De voordelen van Google Analytics 4

  • Website en app data worden in één omgeving gebundeld.
  • Cross-domain tracking is eenvoudiger vanuit Analytics in te regelen, ook wanneer bezoekers de website én app bezoeken.
  • Verbeterde privacy door het automatisch anonimiseren van IP-adressen. In Universal Analytics moest je dit nog zelf instellen.
  • Gebeurtenissen kunnen makkelijker worden ingesteld als conversie.
  • Verbeterde visualisaties en rapporten.

Een van de belangrijkste voordelen van GA4 is dat je voorspellende statistieken kunt gebruiken. Deze statistieken zijn afgeleid van machine learning-algoritmen die de conversievoortgang meten.

De nadelen van Google Analytics 4

  • Google Analytics 4 is een van de grootste aanpassingen van Google van de afgelopen jaren. Het nieuwe systeem is zelfs zo anders, dat je oude gegevens en statistieken niet kunt meenemen naar de nieuwe omgeving. Als je er zeker van wil zijn dat je bepaalde gegevens uit Universal Analytics opnieuw kunt inzien, dan is het slim om je gegevens te exporteren naar bijvoorbeeld een CSV-, Excel- of pdf-bestand.
  • Momenteel is het (nog) niet mogelijk om meerdere weergaven aan te maken, bijvoorbeeld op basis van specifieke filters.
  • Statistieken zoals bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage worden niet meer in rapporten opgenomen.
Foto Google

Wat nu?

Vanaf 1 juli 2023 wordt er geen data meer opgeslagen in de Universal Analytics omgeving. Zorg er dus voor dat je de nieuwe omgeving tijdig inricht, zodat je geen waardevolle data misloopt. Hoe eerder je metingen instelt, hoe meer data je nu al vast kunt verzamelen met deze nieuwe omgeving en hoe minder je straks van de overgang zult merken!

Vanaf 1 juli 2023 kun je echter nog wel minimaal 6 maanden de data in je oude omgeving raadplegen. Ook je Google Ads gegevens worden vanaf deze datum niet meer uitgelezen. Denk er dus ook aan om je Google Ads account te koppelen aan je nieuwe Google Analytics 4 omgeving.

Hoe maak je een Google Analytics 4 omgeving aan?

Het is voor jezelf en de organisatie van belang om op korte termijn over te gaan richting de nieuwe Google Analytics 4 versie. Zo hoef je jezelf geen zorgen te maken over het verliezen of mislopen van kostbare data. Helaas is het niet mogelijk om je oude data te importeren in Google Analytics 4.

Je kunt een GA4 omgeving aanmaken door de volgende stappen te volgen:

  1. Open jouw Google Analytics omgeving en open de Beheerder instellingen
  2. Maak een nieuwe property aan of kies voor de knop 'Upgraden naar GA4'
  3. De property wordt nu aangemaakt. Indien je al gebruik maakt van een algemene global sitetag, kan Google nu automatisch de nieuwe trackingcode toevoegen. Indien je gebruik maakt van handmatige tracking of van Google Tag Manager, zul je de nieuwe tracking nog instellen. Ons advies is om Google Tag Manager te gebruiken. Zo houd je al je tags en pixels op één plek. Ga op zoek naar de Metings-ID en maak in Google Tag Manager een nieuwe tag met de instellingen van 'Google Analytics 4 - configuratie'. Verander niets aan je huidige tags of instellingen!
  4. Test of je data binnenkomt door zelf je website te bezoeken en in Google Analytics realtime te tracken of je dit ziet verschijnen

Door deze instellingen beschik je naast paginaweergaven ook over diverse andere statistieken om het gebruikersgedrag en de effectiviteit van de content bij te houden.

Instellen van gebeurtenissen of conversies in GA4

Het instellen van de nieuwe property en het starten met meten van bezoekers en paginaweergaven is natuurlijk de belangrijkste eerste stap, maar daarmee heb je waarschijnlijk nog niet alles ingericht. Waarschijnlijk maak je nu ook al gebruik van gebeurtenissen in Google Universal Analytics, denk aan ingevulde contactformulieren, het downloaden van een pdf of het bestellen van een artikel in een webshop. Ook deze metingen wil je natuurlijk instellen in Google Analytics 4.

Sommige gebeurtenissen kan GA4 al zelf herleiden en worden dus al automatisch meegenomen in de rapporten. Dit is het geval bij downloads of button klikken. Contactformulieren met een bedankpagina kun je zelf instellen zoals je misschien ook bij Universal Analytics gewend was. Ga naar 'Instellingen en kies voor 'Alle gebeurtenissen'. Kies vervolgens voor 'Gebeurtenis maken'. Hier geef je de gebeurtenis een naam naar keuze en stel je de voorwaarden in. Bijvoorbeeld dat de URL moet beginnen met /bedankt, in het geval van een bedankpagina. Vervolgens kun je van deze gebeurtenis een conversie maken door in de instellingen te kiezen voor 'Conversies' en 'Nieuwe conversiegebeurtenis'. Geef hier dezelfde naam in als de naam die je zojuist hebt gekozen voor de gebeurtenis. Controleer altijd of je conversies goed binnenkomen in je rapporten!

Hulp nodig?

Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan met Google Analytics? Wij helpen je graag verder met het instellen van een GA4 property voor jouw website. De komende weken gaan wij aan de slag om voor onze klanten de nieuwe property’s in te stellen. Neem contact met ons op als je hier graag meer informatie over wilt ontvangen.

Enthousiast &
klaar voor impact?

Liever via de telefoon? Stuur ons een bericht of bel ons op 085 747 00 31!