Google Analytics 4: de voor- en nadelen op een rij
Author: Mike van den Biggelaar
Author: Mike van den Biggelaar
Google heeft aangekondigd dat er vanaf 1 juli 2023 geen hits meer worden verwerkt op de verouderde Universal Analytics property’s. Om te voorkomen dat je veel nuttige data misloopt, is het dus verstandig om snel aan de slag te gaan met het implementeren van Google Analytics 4 (GA4). Google heeft deze nieuwe variant in het leven geroepen om beter en slimmer te kunnen meten. We vertellen je meer in onze blog.
Een van de belangrijkste redenen voor de komst van Google Analytics is de mogelijkheid om web én app data in één omgeving te bundelen. Zo kun je binnen één property meerdere gegevensstromen hangen, zoals een Android app, iOS app en webversie. Ook is cross-domain tracking nu vanuit je omgeving makkelijk zelf in te regelen. Maar dat betekent niet dat er enkel en alleen voordelen aan de komst van Google Analytics 4 zijn gekoppeld. We zetten de belangrijkste voor- en nadelen voor je op een rij:
Een van de belangrijkste voordelen van GA4 is dat je voorspellende statistieken kunt gebruiken. Deze statistieken zijn afgeleid van machine learning-algoritmen die de conversievoortgang meten.
Vanaf 1 juli 2023 wordt er geen data meer opgeslagen in de Universal Analytics omgeving. Zorg er dus voor dat je de nieuwe omgeving tijdig inricht, zodat je geen waardevolle data misloopt. Vanaf 1 juli 2023 kun je echter nog wel minimaal 6 maanden de data in je oude omgeving raadplegen. Ook je Google Ads gegevens worden vanaf deze datum niet meer uitgelezen. Denk er dus ook aan om je Google Ads account te koppelen aan je nieuwe Google Analytics 4 omgeving.
Het is voor jezelf en de organisatie van belang om op korte termijn over te gaan richting de nieuwe Google Analytics 4 versie. Zo hoef je jezelf geen zorgen te maken over het verliezen of mislopen van kostbare data. Helaas is het niet mogelijk om je oude data te importeren in Google Analytics 4.
Je kunt een GA4 omgeving aanmaken door de volgende stappen te volgen:
Door deze instellingen beschik je naast paginaweergaven ook over diverse andere statistieken om het gebruikersgedrag en de effectiviteit van de content bij te houden.
Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan met Google Analytics? Wij helpen je graag verder met het instellen van een GA4 property voor jouw website. De komende weken gaan wij aan de slag om voor onze klanten de nieuwe property’s in te stellen. Neem contact met ons op als je hier graag meer informatie over wilt ontvangen.