De overstap naar Google Analytics 4
Auteur: Team Online Marketing
Auteur: Team Online Marketing
Het stond natuurlijk al tijden op de planning: de overstap van Google Universal Analytics naar Google Analytics 4. Google heeft aangekondigd dat er vanaf 1 juli 2023 geen hits meer worden verwerkt op de verouderde Universal Analytics property’s. Om te voorkomen dat je veel nuttige data misloopt, is het dus verstandig om snel aan de slag te gaan met het implementeren van Google Analytics 4. We vertellen je in onze blog graag meer waarom deze nieuwe variant ontworpen is!
Een van de belangrijkste redenen voor de komst van Google Analytics is de mogelijkheid om web én app data in één omgeving te bundelen. Zo kun je binnen één property meerdere gegevensstromen hangen, zoals een Android app, iOS app en webversie. Ook is cross-domain tracking nu vanuit je omgeving makkelijk zelf in te regelen. Maar dat betekent niet dat er enkel en alleen voordelen aan de komst van Google Analytics 4 zijn gekoppeld. We zetten de belangrijkste voor- en nadelen voor je op een rij:
Een van de belangrijkste voordelen van GA4 is dat je voorspellende statistieken kunt gebruiken. Deze statistieken zijn afgeleid van machine learning-algoritmen die de conversievoortgang meten.
Vanaf 1 juli 2023 wordt er geen data meer opgeslagen in de Universal Analytics omgeving. Zorg er dus voor dat je de nieuwe omgeving tijdig inricht, zodat je geen waardevolle data misloopt. Hoe eerder je metingen instelt, hoe meer data je nu al vast kunt verzamelen met deze nieuwe omgeving en hoe minder je straks van de overgang zult merken!
Vanaf 1 juli 2023 kun je echter nog wel minimaal 6 maanden de data in je oude omgeving raadplegen. Ook je Google Ads gegevens worden vanaf deze datum niet meer uitgelezen. Denk er dus ook aan om je Google Ads account te koppelen aan je nieuwe Google Analytics 4 omgeving.
Het is voor jezelf en de organisatie van belang om op korte termijn over te gaan richting de nieuwe Google Analytics 4 versie. Zo hoef je jezelf geen zorgen te maken over het verliezen of mislopen van kostbare data. Helaas is het niet mogelijk om je oude data te importeren in Google Analytics 4.
Je kunt een GA4 omgeving aanmaken door de volgende stappen te volgen:
Door deze instellingen beschik je naast paginaweergaven ook over diverse andere statistieken om het gebruikersgedrag en de effectiviteit van de content bij te houden.
Het instellen van de nieuwe property en het starten met meten van bezoekers en paginaweergaven is natuurlijk de belangrijkste eerste stap, maar daarmee heb je waarschijnlijk nog niet alles ingericht. Waarschijnlijk maak je nu ook al gebruik van gebeurtenissen in Google Universal Analytics, denk aan ingevulde contactformulieren, het downloaden van een pdf of het bestellen van een artikel in een webshop. Ook deze metingen wil je natuurlijk instellen in Google Analytics 4.
Sommige gebeurtenissen kan GA4 al zelf herleiden en worden dus al automatisch meegenomen in de rapporten. Dit is het geval bij downloads of button klikken. Contactformulieren met een bedankpagina kun je zelf instellen zoals je misschien ook bij Universal Analytics gewend was. Ga naar 'Instellingen en kies voor 'Alle gebeurtenissen'. Kies vervolgens voor 'Gebeurtenis maken'. Hier geef je de gebeurtenis een naam naar keuze en stel je de voorwaarden in. Bijvoorbeeld dat de URL moet beginnen met /bedankt, in het geval van een bedankpagina. Vervolgens kun je van deze gebeurtenis een conversie maken door in de instellingen te kiezen voor 'Conversies' en 'Nieuwe conversiegebeurtenis'. Geef hier dezelfde naam in als de naam die je zojuist hebt gekozen voor de gebeurtenis. Controleer altijd of je conversies goed binnenkomen in je rapporten!
Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan met Google Analytics? Wij helpen je graag verder met het instellen van een GA4 property voor jouw website. De komende weken gaan wij aan de slag om voor onze klanten de nieuwe property’s in te stellen. Neem contact met ons op als je hier graag meer informatie over wilt ontvangen.