Easter eggs in marketing
Auteur: Jesse Rooijakkers
Auteur: Jesse Rooijakkers
Easter eggs zijn er in allerlei verschillende kleuren, maten, smaken en vormen. Maar de easter eggs waar we vandaag naar gaan kijken, zijn (helaas) niet van chocolade gemaakt. Deze virtuele eitjes zijn namelijk een manier om je content strategie te voorzien van een leuk extraatje. Een easter egg is een (vaak verborgen) grapje of boodschap die in een website, film, software, plaats of ander type content is verwerkt. Het verrassende effect van het vinden van een paasei wordt dus gebruikt in de vorm van verborgen content, waardoor de gebruiker het gevoel krijgt een geheim te hebben ontdekt. Hiermee creëer je een exclusief gevoel bij de gebruiker en extra engagement bij je merk op een creatieve en verrassende manier.
De allereerste keer dat een easter egg ontdekt werd, dateert uit 1979. Gameontwikkelaar Warren Robinett van het bedrijf Atari liet stiekem een stukje code achter in de game ‘Adventure’. Door bepaalde handelingen uit te voeren, kwamen de spelers van de game in een geheime kamer waar de naam van Robinett in wisselende kleuren op een muur vermeld stond. Een truc van de ontwikkelaar om zo het beleid van Atari, het niet vermelden van de makers van de game, te omzeilen. En ja hoor, word travels fast! Nadat het geheim was ontdekt, wilden steeds meer spelers deze geheime kamer ook vinden en kwam er zelfs een geheel nieuw publiek in aanraking met de game. En dat allemaal door één easter egg!
De easter egg van Warren Robinett in de Atari game ‘Adventure’ - https://curtipostei.com/o-prim...
Toen eenmaal het eerste schaap (of paashaas) over de dam was, volgden er meer. Bedrijven ontdekten de kracht van deze verborgen stukjes content en pasten het toe binnen hun eigen strategie om een extra publiek aan te trekken en gebruikers uit te dagen het geheim te vinden. Neem Google bijvoorbeeld. De zoekmachine is ondertussen de koning van de easter eggs. Typ maar eens de woorden ‘do a barrel roll’ in en kijk wat er gebeurt. Of type de woorden ‘google gravity’ in en klik op ‘ik doe een gok’. Wat gebeurt hier nou?!
En wat dacht je van de ‘google dinosaurgame’ uit onze eerder geschreven ‘Gamification blog’? Allemaal verborgen grappen, geintjes en gekkigheden. Maar waarom zou een bedrijf als Google stukjes code plaatsen om de hele pagina te laten draaien? Heel simpel: om op een leuke manier extra aandacht te vergaren voor hun merk, een nieuw publiek aan te spreken en daarmee extra engagement te creëren!
De Google dinosaur game - https://thenextweb.com/dd/2018...
Een ander leuk voorbeeld van easter eggs in marketing is te vinden bij Siri, de voice assistant van Apple. Vraag Siri maar eens hulp bij “I need to hide a body” of “Talk dirty to me” en je krijgt wel een heel letterlijk antwoord. Wanneer je googelt naar “Siri funny questions” krijg je zelfs meer dan 1 miljoen resultaten, daar kan geen betaalde advertentiecampagne tegenop.
Omdat easter eggs stukjes verborgen content zijn en niet direct aanzetten tot het kopen van een product is het geen middel om direct verkoop te genereren. Althans, niet op de korte termijn. Easter eggs worden vooral gebruikt om je merk door middel van ‘menselijke content’ onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Menselijk omdat de techniek inspeelt op de emoties van de gebruiker en de content niet direct gericht is op sales, waardoor de gebruiker het idee krijgt dat het merk deze content inzet omdat ze het leuk vinden of de gebruiker willen vermaken. Maar hoe werkt dat dan?
De basis van deze strategie begint bij een leuk idee. Alles draait om het inzetten van humor, mensen aan het lachen willen maken of het laten zien van een tof gemaakt stukje content. Er zijn geen grootschalige plannen of budgetten voor nodig. Het draait om het idee en het bijkomende ‘element of surprise’. Haak bijvoorbeeld in op bepaalde gebeurtenissen of bedenk hoe je je doelgroep aan het lachen krijgt. Een kleine gniffel is al genoeg, want wanneer content iemand aan het lachen maakt zal dit langer blijven hangen of een positief gevoel meegeven. Hiermee zorg je ervoor dat je bedrijf of website menselijk overkomt en geef je een ‘casual’ draai aan je professionele uitstraling. Dit resulteert op zijn beurt weer in betrokkenheid van de bezoeker bij het merk.
De kracht van de easter egg zit in het geheime en exclusieve karakter. Het is namelijk niet de bedoeling dat je zelf van de daken schreeuwt dat je iets op je website hebt verstopt. Het is zaak dat de gebruiker dit grapje zelf ontdekt. Natuurlijk kun je een kleine hint geven, maar het voelt voor de gebruiker als een winst wanneer hij of zij dit geheim zelf ontdekt (ook hierbij maken we weer gebruik van een van de tactieken van gamification!). En wanneer iemand dit geheim heeft ontdekt, wil iedereen die het tegenkomt natuurlijk dit geheim ook ervaren en bij dit exclusieve clubje horen.
Zoals bij het voorbeeld van de Atari gameontwikkelaar zal het geheim zichzelf verspreiden. De ontdekker wil natuurlijk laten weten en zien wat voor easter egg hij of zij heeft ontdekt, waarna steeds meer gebruikers dit ook willen zien en ontdekken. Wat dus weer resulteert in meer bezoek en engagement op je website. En ga zo maar door! Je merk zal dus door deze (potentieel nieuwe) gebruikers gezien worden, je website zal vaker onder de aandacht komen en wanneer je je gebruikers daarna actief weet te behouden zal je steeds meer ‘top of mind’ raken bij deze gebruikers. Score!
Samengevat zijn easter eggs een leuke manier om meer betrokkenheid bij gebruikers te creëren en hiermee meer verkeer naar je website te genereren of aandacht voor je merk te trekken. Het is dus geen verrassing dat merken deze technieken gebruiken binnen hun eigen content strategie.
Wil je er zelf ook mee aan de slag? Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op over de mogelijkheden en onze ideeën.