Black Friday, the power of momentum
Auteur: Lex Voorhout
Auteur: Lex Voorhout
Ook jouw inbox zal ongetwijfeld zijn overspoeld met toffe deals: afgelopen vrijdag was het weer Black Friday. De vanuit Amerika overgewaaide hype groeit ook in Nederland al jaren aan populariteit. Maar, wat is de kracht van deze collectieve marketingstunt die elk jaar weer voor recordomzetten zorgt? En wat kun jij hiervan leren?
Naast Black Friday was het afgelopen maandag ook Cyber Monday. In aanloop naar de feestdagen het populairste moment van het jaar om cadeaus in te slaan. Vorig jaar was dit weekend alleen online al goed voor 850 miljoen euro omzet, en dat zal dit jaar niet minder zijn geweest. Wat beweegt consumenten om juist nu massaal in te gaan slaan en hoe speel je hier zakelijk slim op in?
Marketing hype
Om te beginnen zit er kracht in het momentum. In Amerika viert men op de vierde donderdag in november Thanksgiving en krijgen veel mensen de vrijdag erna vrij om een lang weekend te vieren. Marketeers zagen een kans om deze vrijdag om te dopen tot ‘Black Friday’. Met de feestdagen in het verschiet zijn consumenten extreem geprikkeld om aankopen te doen en dus heel gevoelig voor aanbiedingen.
En heb je het over korting, dan is het uiteraard geen verrassing dat deze trend in Nederland ook snel aan populariteit groeit. Dit is deels te danken aan dat wij als Nederlanders relatief vaak aankopen doen op buitenlandse websites zoals Amazon en AliExpress. De grote online warenhuizen zoals Bol.com, Wehkamp en CoolBlue hebben de acties van de buitenlandse webwinkels opgepakt en zo kon binnen no time geen (e-)retailer meer om de hype heen.
Rendabel?
Voldoende reden om in te haken zal je denken, maar is dat ook zo? Want haaks op alle kansen die Black Friday met zich meebrengt komen er vanuit de markt steeds meer geluiden dat, met name voor kleinere retailers, Black Friday lang niet altijd rendabel is. Hoge kortingen op producten met beperkte marges, extra inzet van marketing en personeel en de hoge retour-percentages die gepaard gaan met deze dagen moeten goed in overweging worden genomen.
Ben je ervan overtuigd dat jij met Black Friday je zakelijke slag kunt slaan? Bereid je dan goed voor. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan louter korting geven op producten. Want, ook al bied je de scherpste aanbiedingen aan, het is minstens zo belangrijk dat ze onder de aandacht komen. En zoals je afgelopen vrijdag in je mailbox hebt gemerkt, ben je niet de enige kaper op de kust. Het is dan ook raadzaam om al twee maanden van tevoren na te denken over de marketingstrategie die je gaat toepassen rondom de feestdagen, zodat er voldoende tijd is om jouw campagne vorm te geven en in te zetten.
Zorg daarbij dat je goed inzet op (online) advertenties. Consumenten oriënteren namelijk met veel sterkere koopintenties dan normaal. Om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk van deze potentiële klanten op jouw website of in de winkel krijgt is het essentieel dit alles goed af te stemmen.
Tot slot, probeer je winst te maximaliseren. Denk dan niet louter in omzet, want dat is al lastig genoeg tijdens dit kortingspektakel. Maar juist met oog op de toekomst. Als je in deze periode goed inzet is de kans op nieuwe klandizie groot. Probeer hier op lange termijn de vruchten van te plukken doormiddel van herhaalaankopen door jouw nieuwe klantengroep. Je weet dat deze mensen gevoelig zijn voor aanbiedingen en wat ze hebben gekocht, koppel hier op strategische wijze een vervolgactie aan en maak van deze koopjesjagers trouwe klanten.
De juiste voorbereiding
Al met al zijn Black Friday en Cyber Monday niet anders dan Valentijnsdag, Singles Day, Vaderdag, Moederdag of een willekeurig sportevenement waarbij ingespeeld wordt op de emotie van de consument rondom een bepaalde gebeurtenis en de angst om een geweldige kans (aanbieding) te missen.
Het succes wat jij als ondernemer hiermee kunt behalen, valt of staat bij een doordachte aanpak. Een strategisch plan om voor, tijdens en na het momentum de juiste boodschap naar de consument over te brengen en volop te kunnen profiteren.
Benieuwd hoe jij het best je slag kunt slaan op het gebied van strategische marketing? Laat Get Hooked je adviseren. Wij zijn ervaren in het ontwikkelen van marketingstrategieën en vormgeven van marketinguitingen. Zet jouw merk op scherp in aanloop naar de feestdagen en neem contact met ons op.