Augmented Reality = Augmented Marketing?
Auteur: Koen van Lierop
Auteur: Koen van Lierop
iOS 11 bevat namelijk een technologie genaamd ‘AR Kit’, die ontwikkelaars in staat stelt om relatief eenvoudig allerlei toepassingen van augmented reality in appvorm aan te bieden aan gebruikers.
Augmented reality (AR) is het projecteren van digitale beelden in een analoge omgeving, vaak met behulp van een extra camera en beeldscherm - zoals dus je telefoon. De camera van je telefoon maakt beelden van de omgeving waarin je jezelf bevindt, terwijl je telefoon objecten in die omgeving kan plaatsen. Objecten die dus niet echt bestaan, maar extra beleving toevoegen aan de wereld om je heen. Denk hierbij aan het projecteren van wedstrijdinformatie op een voetbalveld terwijl je jezelf in het stadion bevindt of het alvast bekijken van nieuwe meubels in je eigen huiskamer!
Het leuke aan AR Kit is dat dit de technologie zo precies maakt, dat de grootte van de objecten bepaald wordt door de dimensies van je omgeving en in zekere mate rekening wordt gehouden met andere (analoge) objecten in de ruimte. En waar augmented reality vroeger allerlei externe apps of extra hardware vereiste, maakt AR Kit de techniek extra toegankelijk: het werkt op alle iPhones vanaf de iPhone 6S.
En juist die toegankelijkheid maakt dat AR Kit ervoor zorgt dat augmented reality eindelijk klaar is voor de massa én dus ook bruikbaarder wordt voor marketingdoeleinden.
Eigenlijk is het een combinatie van een aantal eigenschappen van augmented reality die ervoor zorgt dat het een interessant marketinginstrument is. AR biedt een aantal voordelen die je boodschap of producten letterlijk tot leven brengen:
Het is nieuw en trekt aandacht - Oké, dit voordeel zal na verloop van tijd wellicht minder belangrijk worden, maar op dit moment zijn toepassingen van augmented reality nog in opkomst en heb je als merk een mooie kans om je doelgroep je merk op een nieuwe en unieke manier te laten beleven. Verderop in dit blog zie je hoe bijvoorbeeld IKEA dit als een van de eerste grote bedrijven heeft aangepakt!
AR maakt het persoonlijk - Het leuke aan augmented reality is dat het vrijwel áltijd persoonlijk is: objecten worden immers geprojecteerd in de directe omgeving van de gebruiker. Een groot deel van het succes van bijvoorbeeld het bekende Pokémon Go is toe te schrijven aan de beestjes die ineens blijken te leven in je eigen achtertuin! Vanuit merk- en productbeleving zit hier ook een groot voordeel aan: IKEA stelt je in staat om de meubels uit hun eigen catalogus alvast in je eigen woonkamer of slaapkamer te projecteren om te bekijken hoe ze staan. Converse bedacht een app waarmee klanten door hun telefoon op hun voeten te richten alvast nieuwe sneakers konden proberen. Dankzij AR wordt elke boodschap een persoonlijke, omdat deze zich afspeelt in de omgeving van de gebruiker zelf!
Het maakt een boodschap interactief - Geschreven boodschappen, afbeeldingen of video’s: ze zijn allemaal in zeker opzicht statisch - interactie is immers niet benodigd en wordt zelden aangemoedigd. Die mogelijkheid tot interactie ligt bij Augmented reality eigenlijk standaard besloten in de techniek: een 3D-projectie kan van alle kanten bekeken worden, kan gedraaid worden en er kan omheen worden gelopen. Objecten kunnen worden verschoven, gedraaid of anders worden gemanipuleerd.
Interactie zorgt ervoor dat een boodschap beter wordt onthouden: mensen gaan immers bewust aan de slag met je boodschap. Dit maakt van AR in potentie een hele interessante marketingtool, in een wereld waarin merken schreeuwen om aandacht en alles draait om retentie van aandacht. Diezelfde verhoogde retentie zorgt ervoor dat augmented reality ook heel geschikt is voor onderwijstoepassingen of trainingsprogramma’s. Denk aan kinderen op school die het sterrenstelsel in het lokaal kunnen projecteren en er naar hartelust doorheen kunnen lopen, of engineers die hun device boven een specifieke machine kunnen houden, waarna naast de machine een uitleg verschijnt over hoe deze te monteren.
Het laat mensen je producten ervaren voor de aankoop - De voorbeelden van IKEA en Converse hiervoor toonden het al aan: augmented reality stelt consumenten in staat om producten al te bekijken, proberen en beleven voordat ze overgaan tot aankoop. Op die manier proberen de merken de onzekerheid die mensen tijdens de aanschaf van een (high-involvement)product ervaren te reduceren en hen te inspireren met nieuwe ideeën voor de aanschaf van producten die zij anders wellicht nooit zouden proberen. Koppel een dergelijke AR-toepassing aan de e-commercemodule van een webshop en een interessante nieuwe conversiemogelijkheid ontstaat! In de toekomst zullen we waarschijnlijk nog veel meer van dit soort toepassingen gaan zien: van het passen van kleren tot zelfs het bestellen van eten!
AR is toegankelijk - Een voordeel, maar eigenlijk ook een voorwaarde voor succes, is dat de techniek toegankelijk is. En met AR Kit is dat nu eindelijk na al die jaren zo. Het aantal mensen met een apparaat (smartphone) die geschikt is voor augmented reality is hierdoor flink gestegen én de meeste AR-apps zijn met een aantal simpele handelingen al te gebruiken. Hierdoor levert AR in potentie een nieuwe manier om de traditioneel meer ‘analoge doelgroepen’ te bedienen, wanneer zelfs de oudere consument met een druk op een knop een nieuw IKEA-bankstel in zijn of haar woonkamer laat landen.
Om de hierboven genoemde voordelen extra kracht bij te zetten, heb ik een aantal interessante toepassingen van augmented reality op een rijtje gezet. Probeer ze vooral zelf uit!
MLB - Nog niet gelanceerd, maar wel erg interessant is een update die in Amerika toegevoegd gaat worden aan de app voor de Major League Baseball. De app verandert de manier hoe mensen sport in het stadion gaan ervaren: met behulp van augmented reality worden statistieken van spelers, inclusief foto’s en andere wedstrijdgegevens live op het veld geprojecteerd. Met augmented reality voegt de MLB dus nóg meer beleving toe aan een live-wedstrijd.
Magicplan - Een mooie showcase van waar de techniek toe in staat is, vormt de app ‘Magicplan’. Door middel van augmented reality kunnen gebruikers met hun telefoon de dimensies van een kamer opmeten, om vervolgens niet alleen de maten van een ruimte (of object in de ruimte) te meten, maar zelfs nauwkeurige plattegronden van de ruimte te genereren.
Neon - Neon is een veelbelovend project waarmee mensen makkelijker hun vrienden kunnen terugvinden op drukke plekken, zoals muziekfestivals. Op basis van de GPScoördinaten van jou en je vriend(en), projecteert de app met augmented reality een grote marker op de plaats waar je vrienden staan. Ideaal voor een drukke festivalzomer toch?
Interactief visitekaartje - Get Hooked heeft zelf in het verleden ook een applicatie ontwikkeld waarmee een van haar klanten op een nieuwe manier haar merkverhaal kon vertellen. Want wat is er eenvoudiger dan een visitekaartje dat zelf het merkverhaal vertelt? Zo zorgden we ervoor dat alle klanten van Oliver IT hetzelfde krachtige verhaal te horen kregen, ongeacht de accountmanager!
Bij Get Hooked zijn we altijd geïnteresseerd in nieuwe technieken en vooral de (marketing)toepassingen die deze opleveren. Zo ontwikkelden we in het verleden al de hierboven benoemde manier om het verhaal van een klant via augmented reality op een leuke manier te vertellen en vinden we het leuk om samen met onze klanten te verkennen waar een techniek als AR kan helpen hun verhalen of producten op een nieuwe, interactieve manier over te brengen. We nodigen je dan ook graag uit om eens met ons te komen brainstormen over hoe AR jouw merk of marketingcampagne een boost kan geven!
Deze blog is geschreven door Koen van Lierop, marketeer en interactieontwerper bij Get Hooked. Meer weten over dit onderwerp? Mail naar koen@gethooked.nl of bel 085-7470031.