Meet Mark, Get Hooked's wizard of code
Auteur: Hannah Fransen
Auteur: Hannah Fransen
Als je opzoek bent naar levenswijsheid, een verhaal waar ‘vroeger alles beter was’ of gewoon even lekker filosofisch wilt sparren, bij onze webdeveloper Mark kan het allemaal. Daarom stellen we je dit keer graag voor aan Mark Olijslagers, digital overlord bij Get Hooked!
Haha, of webdeveloper nu echt chique of sexy klinkt, weet ik niet. Er zijn vast spannendere beschrijvingen te bedenken voor mijn functie. Nu ik er zo over nadenk, ga ik overwegen om de functietitel op mijn visitekaartje aan te laten passen naar Digital Overlord, Wizard of Code, Architect of Unstructured Structures, of misschien toch maar gewoon op zijn Hollands: Ontwikkelaar van internettoepassingen.
Mijn dagelijkse werkzaamheden bij Get Hooked bestaan overigens niet alleen uit het ontwikkelen van websites of web-applicaties, maar ben vaak over de hele linie (van offerte tot oplevering) betrokken bij opdrachten van diverse online middelen.
Na mijn opleiding aan het Grafisch Lyceum te hebben afgerond, ben ik actief geweest in diverse grafische bedrijven. Hoofdzakelijk als grafisch vormgever / DTP-er. Ergens na de millenniumwisseling, toen websites iets meer begonnen te betekenen dan een online visitekaartje, ben ik me voor een meer gaan richten op online. Sinds 2007 ben ik me volledig gaan focussen op webdevelopment. In dat tijdperk werden websites nog in frames ontwikkeld en was er slechts een webdesigner en webdeveloper nodig om de klus te klaren. Vaak werden die rollen ook nog eens vertegenwoordigd door één en dezelfde persoon. Dat is tegenwoordig wel anders, zo komen er talloze specialisaties kijken bij het ontwikkelen van een website, denk daarbij aan UX-designers, Multi-media designers, Scrum-masters, Front-end- , App-, Back-end- of Full-stack developers.
Hoe leuk mijn werk als webdeveloper ook is, de meeste energie krijg ik van het werken in een team. Voor mij horen zowel mijn collega’s, als de klant bij dat team. Samen werk je naar een doel toe, waarbij ieders inbreng van waarde is. Dat kan zijn de input van de opdrachtgever, de mooiste creaties van onze designers maar ook de bijdrage van de projectmanager of spontaan idee van een stagiair. We werken in een creatieve branche, om samen met dat hele team een oplossing te kunnen realiseren die ertoe doet, geeft me voldoening.
Mark and colleague Stef at the Basketball game Heroes Den Bosch
Uiteraard ben ik trots op alle succesvolle projecten die we ontwikkeld hebben. Het is altijd leuk om iets in de praktijk voorbij te zien komen waarvan je kunt zeggen: “Kijk, dat heb ik gemaakt!”. Daarnaast ben ik trots op de volwassen fase waar Get Hooked zich nu bevindt. Waar we ooit met een klein gezelschap van start zijn gegaan, zijn we inmiddels gegroeid naar een volwaardig bureau met een gezellig team vol vakidioten en experts in diverse disciplines. De synergie die dat oplevert, zorgt voor een aangename en leerzame omgeving. Als je soms over de schouder terugkijkt en realiseert dat je bent geweest bij de groei van een organisatie, mag je daar best een heel klein beetje trots op zijn, toch?
Als pater familias van Get Hooked voel ik me een beetje verantwoordelijk om de komende generatie wat opgedane kennis door te geven.
Nou, in ons vakgebied is stilzitten geen optie. Nieuwe frameworks en tools schieten, met exponentiele groei, als paddenstoelen uit de grond. De juiste tools selecteren en nieuwe werkwijzen uitproberen, houdt ons vak dynamisch en afwisselend. Verdere ontwikkeling op de lange termijn zie ik vooral voor me op het gebied van samenwerken en kennisdelen.
Als pater familias van Get Hooked voel ik me een beetje verantwoordelijk om de komende generatie wat opgedane kennis door te geven.
Oh ja, en mijn tafelvoetbal skills verder ontwikkelen zou geen slecht idee zijn. Al is het alleen al om mijn onoverwinnelijke collega Stef een keer onder de tafelvoetbaltafel door te laten kruipen.
Niet alleen de klant, maar vooral het doel van de klant staat centraal. Wat wil men bereiken met hetgeen we samen gaan ontwikkelen, dat is wat centraal hoort te staan. De uitspraak - ‘We leveren graag waar een klant om vraagt, maar we leveren nog liever wat een klant echt nodig heeft’ – gebruik ik dan ook graag. Door goed te luisteren naar de vraag van de klant en daarmee de werkelijke behoefte te analyseren, kun je impact creëren.
‘Wie een piramide bouwt, kweekt mummies’
Bij Get Hooked hebben we een platte organisatiestructuur en houden we van open communicatie. Ook is er veel vrijheid zoals bijvoorbeeld flexibele werktijden en wordt eigen inbreng gestimuleerd. Dat zorgt voor een aangenaam werkklimaat.
Ik ben geen liefhebber van termen als duurzame inzetbaarheid en werkgeluk, maar ervaar wel dat eigen inbreng en betrokkenheid beter werkt dan autoritair leiderschap in een sterk hiërarchische organisatie. ‘Wie een piramide bouwt, kweekt mummies’, las ik ooit.
Ik lees graag in een goed boek, drink graag een goed biertje, luister graag naar goede muziek en bezoek veelvuldig een concert of festival.
Daarnaast lig ik wekelijks te zweten in mijn zelfgemaakte sauna, neem elke 3 weken (samen met mijn collega Koen en drie andere teamgenoten) deel aan een Pubquiz in Schijndel en wandel dagelijks (met of zonder hond) in de natuur. Mocht er tijd overblijven, dan vind ik het heerlijk om niets te doen.