Verbeter jouw marketing highscore - kopie

Author: Jeanine Hamans

Verbeter jouw marketing high score met gamification!

Of je nu bent opgegroeid met een hongerige Pacman die achter gekleurde spookjes aanwaggelde of met het ontploffen van snoepjes in Candy Crush, games zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Uit een onderzoek van bureau Multiscope uit 2020 bleek dat Nederlanders gezamenlijk in totaal 500 miljoen minuten (!) per dag besteden aan het spelen van games. Niet zo gek dus dat games ook een ingang hebben gevonden binnen de wereld van marketing. Newzoo voorspelt dan ook dat gamification in 2021 een omzetgroei van 100% genereert. Een kans dus voor jouw strategie en veel simpeler toe te passen dan je zou denken.

Pick your player

Gamification, in het Nederlands ook wel Gamificatie genoemd, is een techniek waarbij elementen vanuit de gaming-industrie worden toegepast buiten de gaming-wereld zelf. Zo worden games bijvoorbeeld ingezet in het onderwijs of gezondheidsbranche om het lichaam en brein op een speelse manier te trainen. Binnen marketing wordt gamification gebruikt om, doormiddel van creatieve en speelse content, je merk nog meer tot leven te brengen en engagement te creëren met je volgers. Er is geen grote investering nodig in het ontwikkelen van een compleet spel. Er worden enkel bepaalde elementen en technieken gebruikt in marketingstrategieën zoals beloningen, voortgangsprocessen en competitie om meer engagement en loyaliteit bij je merk te krijgen.

Streak paniek

Een simpel voorbeeld van het gebruik van gamification met als doel loyaliteit te creëren is het ‘wacht-spelletje’ van Google. Probeer het maar eens uit. Zet je wifi even uit en open de Chrome webbrowser. Een ‘geen internet’ pagina zal openen met een afbeelding van een dinosaurus (wanneer je geen Chrome hebt kun je een replica spelen via https://chromedino.com). Druk maar eens op de spatiebalk en start met gamen! Een slimmigheidje van Chrome om ervoor te zorgen dat je, gedurende de tijd dat je geen internet hebt, op Chrome blijft hangen. Op deze manier verliest Chrome geen gebruikers aan andere webbrowsers binnen deze tijd en verzacht het de pijn voor de klant wanneer deze geen internet heeft. Ze zetten een welbekende ‘pain’ dus om in een stukje vermaak en spelen dus in op de emotie van de klant. Run, dino, run!

Een ander bekend voorbeeld van gamification is te vinden in de strategie van McDonalds. Rond de feestdagen lanceren zij namelijk hun advent kalender. Deze stimuleert je om de app elke dag te openen om op die manier kortingsacties- en codes te ontdekken. En wat dacht je van app-giganten zoals Snapchat en Duolingo? Beide apps maken gebruik van gamification en laten het competitieve element terugkomen in hun apps. De makers dagen je uit dagelijkse voortgangsreeksen op te bouwen en stimuleren je deze te behouden. Wanneer je een dag geen gebruik maakt van Snapchat of Duolingo, raak je je topscore namelijk kwijt. Snapchat laat in de app zien hoeveel dagen je achter elkaar al ‘snaps’ uitwisselt met iemand anders, om op deze manier een emotionele band te creëren met je ‘snapbuddy’, en deze wil je natuurlijk niet kwijtraken! Daarnaast word je ook beloond met badges en statussen wanneer je wél elke dag inlogt, score!


De route naar prinses Peach

Ben je nieuwsgierig geraakt en wil jij gamification ook toepassen in jouw marketingstrategie? Dan hebben wij de te doorlopen levels even voor je op een rijtje gezet.

Level 1: het doel

Bepaal voordat je begint het einddoel voor jezelf, maar ook voor je klant. Wat wil je zelf bereiken? Wat wil de klant bereiken? En waar zijn raakvlakken te vinden? Creëer een verhaal voor de speler en geef diegene een doel om na te jagen. Denk bijvoorbeeld aan een fysieke prijs, een loyaliteitsbonus van het merk of het behalen van een bepaalde status in een rangorde. Op deze manier geef je de speler een reden om het spel tot het einde te blijven spelen.

Level 2: motiveer

Natuurlijk wil je dat je ‘game’ ook gespeeld wordt, en dat spelers blijven spelen. Een manier om dit te realiseren is het benoemen van de voortgang. Laat de voortgang van de speler zien door middel van een ranking of ranglijst, laat zien hoever de speler is in het ‘spel’ en hoe dicht diegene bij het einde is. Dit is vaak ook toe te voegen bij enquêtes of tevredenheidsonderzoeken, of bijvoorbeeld door te laten zien hoever iemand is in het aankoopproces.

Level 3: beloon

Geef de speler ook tussentijdse beloningen. Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van badges (“Hoera! Je bent al 1 jaar klant bij ons!”), door het sparen van punten (net als Air Miles) of door het uitdelen van een prijs. Bijvoorbeeld door het geven van een kortingscode wanneer een bezoeker van je website draait aan een digitaal rad van fortuin. Spinning is winning!

Level 4: ‘hook’ je speler

Denk erover na hoe je je spelers keer op keer terug laat keren naar je game of kanaal en op deze manier je merk steeds weer onder de aandacht brengt. Probeer een drang te creëren bij de speler door bijvoorbeeld een competitief element toe te voegen of een dagelijkse beloning uit te keren. Op deze manier creëer je engagement en weten je volgers je steeds vaker te vinden.

The social games

Gamification is ook toe te passen in je social-mediastrategie. Denk eens aan alle like- en shareacties op Facebook en de poll-elementen op Instagram. Een eenvoudige manier om in contact te komen met je volgers, betrokkenheid te creëren en zelfs van je volgers te horen wat zij van je merk vinden! Een goed voorbeeld hiervan is het Instagram account van 433. Zij laten miljoenen volgers dagelijks reageren op hun polls en quizzen en zorgen er op deze manier voor dat ze dagelijks aandacht verkrijgen, dat is pas level-uppen!

End game

Zoals je ziet, er zijn verschillende vormen van gamification toe te passen in jouw strategie met elk een ander resultaat! Gamification is maar een onderdeel van je marketingstrategie, maar het is een manier om je volgers te verrassen met bijzondere content. Probeer het eens en ga ermee aan de slag. Of spar er een keertje met ons over, dan denken we met je mee! Two can play that game namelijk!

Coosto

De Nederlandse software Coosto werd ook onder de loop genomen. Wat we bij deze contentkalender tool missen, is de functionaliteit voor het klaarzetten van blogartikelen ter goedkeuring van een klant. Het verzamelen van een reactie/aanpassing hierop was niet mogelijk. De Coosto tool is daarentegen wel heel breed, maar je kunt je afvragen of je echt van alle mogelijkheden gebruik wilt maken – en daar dus ook voor wilt betalen.


Buffer

Een andere online tool die we hebben getest om in te zetten als contentkalender is Buffer. En hoewel we Buffer wel blijven gebruiken voor het inplannen van de content, waren de functionaliteiten helaas niet toereikend om ook klanten op een makkelijke manier toegang te geven tot hun eigen contentkalender.

[Afbeelding contentkalender in Buffer]

Hootsuite

Hetzelfde verhaal geldt voor Hootsuite: het is een fijne tool om content in te plannen op meerdere social media kanalen tegelijk, maar niet voldoende om de content door klanten te laten goedkeuren of om input te verzamelen.

[Afbeelding contentkalender in Hootsuite]

De zoektocht ging verder…

Asana als contentkalender

Zodoende kwamen we uit bij Asana. Deze projectmanagement tool werd door collega Jeanine aangedragen met het idee om dit in te zetten als contentkalender. Hoewel dit geen contentkalender tool is, biedt het wel de functies die we bij andere tools niet konden vinden. Denk bijvoorbeeld aan het klaarzetten van teksten ter goedkeuring van een klant, de mogelijkheid om reacties/opmerkingen achter te laten onder een taak en het eenvoudig toevoegen van de afbeeldingen die erbij horen. Daarnaast is het ook mogelijk om tags toe te voegen aan taken, krijg je een automatische melding als een taak niet op tijd is afgerond en kun je taken in een tijdlijn vastleggen (premium functie). Gecombineerd met de calendar view die Asana biedt, waarbij je letterlijk als een kalender de ingeplande posts kunt doorlezen, bleek het een handige content tool voor Get Hooked te zijn.

Voor onze klanten hebben we gemerkt dat de toegang tot een Asana contentkalender de meest eenvoudige en overzichtelijke tool is.

Betekent dit dat we helemaal niets meer missen in het proces met Asana voor het plaatsen van content? Zeker niet. Asana biedt geen koppeling met social media kanalen om direct te kunnen posten, een functie die Hootsuite en Buffer natuurlijk wel hebben. Met een omweg kun je Asana wel koppelen middels een Zapier integratie zodat een “completed task” in Asana automatisch wordt gepubliceerd in Buffer of Hootsuite. Dat is waarschijnlijk de beste oplossing om Asana als contentkalender te gebruiken.

Wil jij Get Hooked inzetten om content voor jouw merk te creëren en impact te maken? Stuur ons dan een bericht, een appje of een mail!

Excited &
ready for impact?

Send us a message
or call us on +31 85 747 00 31!

Need inspiration? Sign up for our newsletter!

Every now and then, we are all searching for new ways to do something meaningful, to make impact. At these moments, our newsletter might just be exactly what you are looking for! Sign up now to receive a monthly dosis of inspiration on a great variety of topics. And get ready for impact!