Beweging in een digitale wereld

Author: Mike van den Biggelaar

Challenge

Beweging 073 is een maatschappelijke instelling om jonge inwoners van ’s-Hertogenbosch meer te laten bewegen. Alex had al snel een idee hoe dat zo interessant mogelijk gemaakt kon worden voor de jonge doelgroep: met behulp van augmented reality. De jeugd van tegenwoordig is namelijk onlosmakelijk verbonden met mobiele telefoons en internet. Aan Get Hooked en partners de taak om dit idee tot leven te brengen door een app te ontwikkelen die op een laagdrempelige manier aanzet tot beweging.

Journey

De gezamenlijke uitdaging begon met een brainstormsessie met alle betrokken partijen om de ontwikkeling en planning van het project vast te leggen. Door samen na te denken over alle functies die de app moet bevatten en welke uitstraling deze moet krijgen, konden de designers van Get Hooked aan de slag met het ontwerpen van wireframes.

Een wireframe is een schematische weergave van een website of app zonder vormgeving en interactiviteit. In één oogopslag wordt dan duidelijk welke elementen worden opgenomen en hoe de layout eruit zal zien.

Nadat de wireframes akkoord waren bevonden, zijn deze vertaald naar grafische designs in lijn met het concept van De Beweging. De designers van Get Hooked hebben een sportieve huisstijl ontwikkeld en deze toegepast op de wireframes en andere communicatiemiddelen, zoals posters, stickers en de markers die op de paaltjes gescand dienen te worden.

Daarnaast is er ook een landingspagina ontwikkeld om bekendheid voor het project te genereren en uitleg te geven over de werking. De applicatie is in samenwerking met een partner ontwikkelaar gebouwd, waarbij Get Hooked verantwoordelijk is voor het front-end development.

Impact

Op woensdag 25 mei 2022 vond de feestelijke aftrap plaats van de allereerste bewegingsroute in de Gestelse buurt in ‘s-Hertogenbosch. De beweegroute van 2 kilometer met verschillende oefeningen werd voor het eerst in gebruik genomen nadat de wethouder het officiële startsein had gegeven.

Na het downloaden van de app konden tientallen leerlingen van een basisschool uit de wijk met telefoon op pad om de augmented reality-punten te scannen. Ieder punt bevat een eigen sportoefening die door een bekend gezicht uit de wijk of een Bossche sportheld wordt voorgedaan. Het idee hierachter is dat het écht iemand is waar de jeugd tegenop kijkt, waardoor er een vorm van enthousiasme ontstaat om steeds vaker aan de slag te gaan met de route. De sporthelden waren vandaag zelf ook aanwezig, wat ervoor zorgde dat de oefeningen enthousiast werden uitgevoerd.

Iedere oefening op de bewegingsroute heeft drie niveau’s, van makkelijk tot moelijk, om elk type sporter uit te dagen. Bij het scannen van het paaltje kan de gebruiker zelf het gewenste niveau aangeven.

De Beweging 1 3 1
De Beweging 1 6 1
De Beweging 1 7 1
De Beweging 1 18 1
De Beweging 1 19 1
De Beweging 1 20 1
De Beweging 1 25 1
De Beweging 1 26 1

Excited &
ready for impact?

Send us a message
or call us on +31 85 747 00 31!

Need inspiration? Sign up for our newsletter!

Every now and then, we are all searching for new ways to do something meaningful, to make impact. At these moments, our newsletter might just be exactly what you are looking for! Sign up now to receive a monthly dosis of inspiration on a great variety of topics. And get ready for impact!